Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hård kritik mot kaosartad skolstart

Schemastrul. Inställda lektioner. Klassrum som saknar utrustning. Ständiga nödlösningar.
Lärare och elever på gymnasieskolan har fått en kaosartad start på läsåret. Enligt lärarfacken handlar det om ett ledningsproblem.
– Nu har personalen tröttnat, säger LR:s Fredrik Alm och Lärarförbundets Margith Lind.

Annons

Gymnasieskolan i Sandviken håller på att skapa ett campusområde vid Bessemergymnasiet/gamla högskolan.

Inför den här terminen har hela samhällsprogrammet flyttat från Hammargymnasiet till campuset där vissa program bytt plats.

Flyttkarusellen har rört till det ordentligt på skolan. Flera undervisningslokaler saknar fortfarande viktig utrustning. Ständiga schemaförändringar har skapat förvirring. Lärarna kan fortfarande inte få ut klasslistor så att de vet vilka elever de ska undervisa och frånvarosystemet fungerar inte alls.

– Det känns som grundläggande saker i en skola att man vet när och var lärare och elever ska befinna sig på ett visst ställe. Med det är där vi fortfarande står och stampar efter en månad, säger Fredrik Alm, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

”Det är förödande”

 

De båda lärarfacken har sammanfattat problemen i en skrivelse till skolledningen där de uttrycker glädje och, underförstått, viss förvåning över att elevernas fortfarande kommer till lektionerna.

”Vi är trötta på att hitta nödlösningar inför eleverna i realtid när inget fungerar. Det känns svårt att inte kunna stå upp för och känna stolthet för sin arbetsplats och det är i längden förödande för arbetsmoralen och den psykosociala arbetsmiljön”, skriver facken.

Personalen har tröttnat

 

– Vi är inte ute efter att hänga någon. Men det har gått så långt att personalen tröttnat och vill att vi ska agera för att få någonting att hända, säger Margith Lind, Lärarförbundets taleskvinna.

Fredrik Alm är rädd att brist på planering och framförhållning annars kan komma att skapa motsättningar mellan olika personalgrupper.

– Det vore riktigt förödande, säger han.

Gymnasiechefen Katarina Åkersten Gustavsson håller inte med facken i deras beskrivning av situationen i skolan. Hon anser att vissa saker som tas upp i skrivelsen redan är åtgärdade och att andra problem är beskrivna på ett väldigt generellt sätt.

Dessutom förs redan en diskussion i en processgrupp där lärarfacken är representerade, påpekar hon.

– Rektorerna har inte mött så här påtagliga reaktioner. Men vi får ta upp de här synpunkterna, fortsätta prata och göra någonting åt det.

Mer läsning

Annons