Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Humor och kommunikation viktigt för vinnande företag

/
  • Per-Arne Wikström har forskat om vilka som är de vinnande koncepten bland de mest lönsamma företagen i Gästrikland.

Vad utmärker de mest lönsamma företagen i Gästrikland?

Per-Arne Wikström, forskare på Högskolan i Gävle, har koll på de vinnande koncepten.

– Chefen har betydelse, kommunikation, livspusslet och slutligen att man har allvarligt kul, konstaterar Per-Arne.

Annons

I tio år har kommunerna i Gästrikland, Svenskt Näringsliv, Aktiv Revision, Mellansvenska Handelskammaren, Länsstyrelsen Gävleborg och Högskolan i Gävle utsett de framgångsrikaste företagen i Gästrikland.

Omkring 100 företag har ökat sin lönsamhet med minst 5 procent och därmed klarat det första kriteriet. Ekonomistudenter har sedan intervjuat och poängsatt företagen innan allt material sammanställts och satts in i pärmar på högskolan.

– Och som forskare går man ju verkligen igång på ett sådant material. Vilka är företagen? Vilka återkommer? Hur har de marknadsfört sig? Varför är de framgångrika? Det finns ju tusen frågor att ställa om materialet, säger Per-Arne.

Undersökte företag

Tillsammans med kollegan Katarina Wijk har han undersökt de mest lönsamma företagen, som också haft en god arbetsmiljö, för att se vilka vinnande koncept som är gemensamma.

– Nummer ett är chefen. Chefen har betydelse. På alla företagen pratade man i positiva ordalag om sin chef, berättar Per-Arne som hade en del teorier innan arbetet började.

– Jag trodde till exempel att den fysiska arbetsmiljön var viktig, men det var inte en av de viktigaste punkterna, säger han och berättar att ett företag saknade toalettdörr och att kontoret såg allmänt kaotiskt ut – men att medarbetarna trivdes förträffligt bra.

Lite formell styrning

Det andra vinnande konceptet är god kommunikation på arbetsplatsen och ganska lite formell styrning.

– Man väntade inte till tisdagsmötet med att ta upp problem, omedelbar kommunikation var vinnande, säger Per-Arne.

Nummer tre på listan är livspusslet.

– Företagen fungerade nästan som familjer, gränsen mellan familjeliv och arbetsliv hade suddats ut i de företag vi undersökte, berättar han innan han kommer till den sista punkten.

– Att ha allvarligt kul. På alla arbetsplatser har det funnits humor. Det har varit glädje i atmosfären, säger han.

Mer läsning

Annons