Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hyresgäster hos Allokton kritiska

/
  • INGET FÖR PENGARNA. Torbjörn Rönnkvist, själv bosatt på Smultronbacken, tycker inte att han och de andra hyresgästerna får valuta för hyrespengarna. ”Vi betalar för underhåll som inte blir utfört”, säger politikern och ledamoten i Hyresgästföreningens regionstyrelser.

Krisdrabbade fastighetsbolaget Allokton med 750 lägenheter i Sandviken och Gävle kritiseras nu hårt för att inte sköta underhållet av sina fastigheter. – Det blir bara brandkårsutryckningar i stället för långsiktig förvaltning, säger Mårten Gulin på Hyresgästföreningen efter de nyss avslutade hyresförhandlingarna.

Annons

När Allokton sommaren 2004 i en storaffär med Sandvikenhus köpte fastigheter på Smultronbacken och i centrumför 145 miljoner, fick hyresgästerna löfte om att servicen och underhållet av bostäderna skulle förbättras.

Allokton var då som litet företag mån om sitt rykte.

Efter ägarskiften i flera omgångar har Allokton växt i rasande fart genom att köpa fastigheter med maximal upplåning, skriva upp värdet på husen för att sedan kunna låna ännu mer pengar och köpa ännu fler fastigheter.

Affärsmetoden, som av kritikerna inom branschen beskrivits som kedjebrevsliknande, har i samband med den ekonomiska krisen och krav på nedskrivningar av fastighetsvärdena satts på svåra prov. Tredje kvartalet 2008 redovisade det börsnoterade bolaget en förlust med 317 miljoner kronor. Danska huvudägaren Centerplan gick också nyligen i konkurs.

Tack vare sänkta räntor och ett tillskott med 81‑miljoner har Allokton hittills överlevt krisen.

I Sandviken växer dock kritiken mot företaget. Många hyresgäster känner sig svikna och menar att Allokton inte sköter underhållet av husen.

I samband med de nyss avslutade hyresförhandlingarna säger Hyresgästföreningens Mårten Gulin att det inte skett någon rustning av bostadsområdena efter köpet 2004 och att det inte förekommer något planerat underhåll, utan bara brandkårsutryckningar.

– Vi får väldigt många samtal från hyresgästerna om att det inte fungerar med skötseln av trappuppgångar, fönster, fasader och balkonger.

Torbjörn Rönnkvist, kommunpolitiker och ledamot i Hyresgästföreningens regionstyrelse, bor själv på Smultronbacken. Han är inte glad över att ha fått Allokton som hyresvärd.

– När det gäller planerat underhåll är det ljusårs skillnad mellan Sandvikenhus och Allokton. Ska man säga något positivt går det snabbt att få exempelvis en trasig kran utbytt. Men något program för långsiktigt underhåll finns inte. Det går inte heller att komma i kontakt med någon ansvarig på Allokton. Jag har skickat många mejl utan att få något svar.

Arbetarbladet blev via Alloktons Gävlekontor i går hänvisad till koncerncontrollern och presskontakten Patrik Arnqvist. Men han ville inte kommentera kritiken.

– Det Hyresgästföreningen säger får stå för dem, sa han.

Mer läsning

Annons