Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inga EU-pengar till storrondellen vid östra infarten

Det blir inga EU-pengar till den nya trafiklösningen vid Sandvikens östra infart.
Nu kan delar av jättebygget med ny storrondell och pendlarparkering vid Gävlevägen få skjutas på framtiden.
– Men det är inget hela projektet står och faller med, säger Erika Ågren, mark- och exploateringsansvarig på Tekniska kontoret.

Annons

Under många års tid har Sandvikens kommun velat göra något åt den besvärliga trafiksituationen vid östra infarten. I dag finns en stor flaskhals i korsningen mot Lövbacken och Forsbacka. Och korsningen Gävlevägen–Mossvägen är känd för att vara extra olycksdrabbad.

Projektet med att bygga bort trafikproppar och säkerhetsrisker vid infarten från motorvägen ska påbörjas redan nästa vår.

Vägarna mot Lövbacken och Mossvägen dras i en ny tvåfilig rondell som placeras vid nuvarande informationstavlan på Gävlevägen. I anslutning till den vill man bygga en pendlarparkering med platser för både bilar och cyklar samt en ny hållplats för den regionala busstrafiken.

Prislappen är beräknad till 40 miljoner kronor. Sandvikens kommun och Vägverket bidrar med 15 miljoner kronor var till bygget. Resterande nio miljoner kronor hade man sökt hos Europeiska regionala utvecklingsfonden om.

Men nu kommer beskedet att det inte blir några EU-pengar.

– Det är självklart synd, säger Erika Ågren.

Någon fara för projektet i stort ska dock de uteblivna miljonerna inte innebära, tillägger hon. Däremot kan det komma att bli en del neddragningar i planerna.

– Det är möjligt att både pendlarparkering och saker som informationsskyltar får skjutas en bit på framtiden, säger Erika Ågren.

De exakta konsekvenserna är dock inte klara så här i semestertider.

Helt oväntat var det dock inte för kommunen att det skulle bli nobben från regionala utvecklingsfonden.

– Vi har försökt att trycka på den regionala nyttan av projektet och alla småföretag på Lövbacken som skulle ha nytta av en pendlarparkering. Men från EU-håll verkar man se det som att det här är något som gynnar bara ett storföretag, säger Erika Ågren.

Rondellbygget och pendlarparkeringen är första etappen av omvandlingen av östra infarten. Nästa etapp som är tänkt att påbörjas 2014 innehåller bland annat en ny väg och en järnvägsbro in till Sandvikområdet.

Mer läsning

Annons