Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Invandrarelever ska få bättre villkor

Läraren Lillemor Eriksson får en nyckelroll för hur invandrarelever ska tas emot i Sandvikens skolor.
Hon blir samordnare och ska ingå en arbetsgrupp som jobbar med att hitta nya rutiner.
Samtidigt har de skolor som fått flest nyanlända elever fått förstärkning på lärarfronten.

Annons

Arbetarbladet har i flera artiklar berättat om den svåra situationen för nyanlända invandrarbarn.

Under hösten har det kommit fler nya elever än vanligt och de har skickats rakt ut i vanliga klasser utan att kunna förstå undervisningen.

De förberedelseklasser som tidigare funnits har slopats.

Lillemor Eriksson, som har gedigen erfarenhet av svenska som andraspråk slog larm i ett brev till politiker och tjänstemän. Sedan dess har det börjat hända saker.

l Söderskolan, Björksätraskolan, Murgårdsskolan och den kvarvarande delen av Norrsätraskolan har fått mer lärarresurser inom svenska som andraspråk. Totalt handlar det om ett tillskott på cirka 4,5 tjänster.

l En förberedelsegrupp för nyanlända elever har satts samman på Murgårdsskolan och undervisningen började i förra veckan.

– Det ingår i de akuta åtgärderna. Eleverna får de mest grundläggande kunskaperna där, vårt alfabet, att man skriver från vänster till höger och vilka vardagsord som är viktigast att kunna, säger Lillemor Eriksson.

l En särskild samordnare har utsetts för att planera långsiktigt för hur nyinvandrade elever ska introduceras i den svenska skolan. Valet föll på Lillemor Eriksson, som kommer att jobba drygt halvtid med uppdraget.

l Hon ingår nu också i en arbetsgrupp med representanter från förskolan upp till gymnasiet, svenska för invandrare inom vuxenutbildningen samt integrationsenheten.

Redan i nästa vecka kommer gruppen att göra studiebesök på en skola i Eskilstuna för att se hur undervisningen lagts upp där.

– Jag kommer säkert att titta på fler skolor, säger Lillemor Eriksson.

I hennes uppdrag ingår också att hitta samarbetsformer mellan kunskapskontoret och integrationsenheten samt att informera berörda lärare om frågor som rör nyanlända elever.

Nöjd med utvecklingen

Lillemor Eriksson är nöjd med utvecklingen. Det är också Lilli-Anne Berglund, lärare i svenska som andraspråk på Söderskolan.

– Vi är väldigt glada över att det händer något, säger hon.

Grundskolechefen Lars Walter ser också positivt på framtiden.

– Det känns jättebra, säger han.

Mer läsning

Annons