Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Isbergs första uppdrag: bort med 100 anställda

/
  • TUFF START. Göran Isberg får en tuff start på nya jobbet som skolchef i Sandviken. Första arbetsuppgiften för blir att verkställa varslet av  100 anställda vid förskolor och skolor. Därefter förväntas han leda arbetet med att göra någonting åt de dåliga betygen.

Från expertuppdrag på central nivå inom myndigheter och i regeringskansliet, kastar sig Göran Isberg rätt ut i den brutala verkligheten som skolchef i Sandviken.

– Utmanande och omtumlande, säger den förre lärarvikarien som sluter cirkeln och återvänder till skolan, nu som högste chef i en tid med ekonomisk kris och med uppsägningar av 100 anställda att ta itu med första veckan på jobbet.

Annons

Sandvikens nye skolchef ger intryck av att vara en strukturerad person som är mån om att säga rätt saker och bli korrekt uppfattad. Inför intervjun med Arbetarbladet har han förberett sig genom att fundera över vilka frågor som kan bli aktuella och skriva ned utkast till svar att ha med sig som stöd.

– Jag försöker alltid förbereda mig så gott jag kan. Det blir en bättre dialog då, säger han.

”Noggrann” och ”välstrukturerad” är också ord som återkommer när man ber personer som känner Göran Isberg beskriva honom. Men på hans tidigare arbetsplats på Stockholms stads utbildningsförvaltning är 52-åringen också känd som en snabbtänkt chef som sällan håller sig till formulär 1A.

När Göran Isberg börjar prata om vad han vill med förskolorna och skolorna i Sandviken sammanfattar han snabbt sin ambition med tre nyckelord: Resultat. Trygghet. Trivsel. Därefter svävar han ut i lite mer byråkratsvenska när han beskriver hur han vill ”sätta eleven i centrum” och ”systematiskt fokusera på resultaten.”

Efter påpekande om att det låter lite klyschigt försöker han göra det tydligare.

– Det handlar om att veta vad vi håller på med, ta vara på det som är bra och lära av varandra.

Några stora, omvälvande förändringar kommer inte chefsbytet att innebära. Det finns heller inga enkla lösningar på svåra problem som Göran Isberg ser det.

– Kraften finns redan inne i organisationen med våra 1 200 kompetenta medarbetare. Det är den vi ska ta vara på. Kanske ännu mer systematiskt än tidigare.

Göran Isberg har en bakgrund som nationalekonom och statistiker. Men som outbildad lärarvikarie i Enköping – Göran Isbergs ständiga hemmabas – har han själv sju års erfarenhet av att stå i klassrum och nöta mattetal och religionsuppgifter med mer eller mindre motiverade elever.

– Mina egna skolresultat var minst sagt medelmåttiga. Men jag trivdes i skolan och sökte mig därför tillbaka dit innan jag riktigt visste vart jag skulle ta vägen.

Efter högskolestudier blev det jobb på Riksrevisionsverket, Skolverket, Myndigheten för Skolutveckling och i två omgångar regeringsuppdrag för Göran Isberg innan han blev avdelningschef inom Stockholms stads utbildningsförvaltning och, sedan i måndags, skolchef i Sandviken.

– Jag är intresserad av människor och verksamhet och tycker det ska bli spännande att se hur arbetssätt och systematik fungerar i praktiken i möte med elever och personal.

– Ja, det känns som det är dags för det. Det är spännande.

– Det är olyckligt och väldigt tråkigt för alla som blir uppsagda och det sätter samtidigt press på organisationen och de som blir kvar. Som ytterst ansvarig chef är det ingenting som man bara kan lägga ifrån sig. Det är någonting som jag ständigt har med mig.

– Det finns ingen linjär koppling mellan IT-insatser och betyg. Men jag tror att eleverna vill ha en god trivsel och trygghet på en intressant arbetsplats med moderna verktyg och i det sammanhanget har IT-satsningen varit lyckad.

– Det var en av de frågor jag förberett mig på. Ytterst är det en politisk fråga om alla skolor ska vara kvar. Det finns både styrkor och svagheter med små skolor. Ibland kan det vara svårt att bibehålla kompetensen och generellt är kostnaderna högre än för stora skolor.

Mer läsning

Annons