Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jonas Klang räddar SAIK

/
  • Inte så bandyintresserad. Jonas Klang erkänner att han bara är måttligt bandyintresserad. ”Men det är inte det handlar om. Jag vill göra affärer och bidra till att säkra ett starkt varumärke”, säger företagaren som ser ut att rädda elitbandyn kvar i Sandviken.

SAIK-räddaren Jonas Klang ser det inte som att han går in och stöttar en idrottsklubb i kris.

– Jag har gjort en bra affär som jag redan räknat hem, säger den 46-årige företagaren.

Han hoppas nu kunna bidra till att SAIK i framtiden blir lika proffsig på att sköta ekonomin som på att spela bandy.

Annons

Jonas Klang presenterades i måndags som den nye storsponsorn som i sista stund gått in och räddat fortsatt elitbandy i Sandviken.

På presskonferensen pratades det i lite luddiga termer om ”en ny typ av partnerskap”, ”nya intäktsområden” och ”nätverksbyggande”.

När vd:n för det så kallade kapitalåtervinningsföretaget Lindfalken AB dagen efter vidareutvecklar resonemanget säger han att SAIK måste bli mer affärsmässiga i relationen till sina partners och att han själv – utöver grundplåten som väntas rädda elitlicensen – vill bidra med sitt kunnande och sina idéer.

– SAIK är duktiga på att driva förening och på att leverera resultat på isen. Vad de inte riktigt förstått är att de sportsliga framgångarna gjort att de i dag också driver ett ganska stort företag med en stor kostnadsmassa. Då räcker det inte längre att erbjuda en skylt och några matchbiljetter om man vill att ett företag ska gå in med 100 000 kronor. Företagen måste få någonting tillbaka.

Jonas Klang, också känd som moderatpolitiker, har en brokig bakgrund som yrkesman och entreprenör. Han har bland annat drivit reklambyrå, varit vakt och brandman, bärgat bilar, kört buss och hoppat in som idrottslärare.

– Som mest hade jag sju jobb samtidigt.

Sedan några år tillbaka driver han framgångsrikt snabbväxande och lönsamma Lindfalken AB, ett företag som ägnar sig åt att mot provision spåra upp pengar som bolag och kommuner gått miste om genom att exempelvis av misstag betala in för mycket moms.

Det var i den rollen som Jonas Klang kom i kontakt med SAIK. Nu vill han skaffa nya kunder att göra affär med genom att ingå i ett nätverk av företag som bandyklubben knutit till sig genom åren och som han menar kan användas på ett mycket mer affärsmässigt sätt än i dag.

– När samarbetet sedan ger resultat hos oss får SAIK ta del av det, säger han.

Jonas Klang är övertygad om att andra företagare är beredda att engagera sig på samma sätt om det blir ett professionellt utbyte av tjänster och kontakter som alla parter kan tjäna pengar på.

Varför är du så ovillig att tala om hur stor summa du går in med för att rädda elitlicensen?

– För mig spelar det ingen roll. Men det finns en hel del jante i den här stan och jag tror att det finns andra som skulle störas mer. Det är dock ingen stor summa för vårt företag och vi har redan räknat hem insatsen.

Ditt eget bandyintresse?

– Måttligt. Men företagen i regionen behöver starka varumärken och jag är jätteglad över alla framgångar som Brynäs, SAIK och Gefle IF har.

Mer läsning

Annons