Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klart att Sandviken söker melodifestivalen

/

Nu är det klart att Sandviken mitt i den kommunala krisen gör ett försök att få en av melodifestivalens delfinaler nästa år.
Både kommunstyrelsen och Göransson Arena säger ja till att ta på sig arrangemanget.
– En bra och rolig investering som stärker varumärket Sandviken på sikt, säger FP-politikern Helena Sjöberg i arenastyrelsen.

Annons

Samtidigt som Sandvikens kommun nu håller på att göra sig av med närmare 200 anställda inom skola och omsorg, gör kommunen en storsatsning på att få arrangera melodifestivalen nästa år.

Hur stort ekonomiskt risktagande det totalt handlar om för kommunen och det kommunägda arenabolaget är oklart. Men kommunstyrelsen gav i går klartecken för ett anslag på 500 000 kronor samt godkände att en del av de 1,5 miljoner kronor som finns kvar för visionsarbetet får användas för melodifestivalen.

Pengarna ska gå till marknadsföring, projektledning, invigningsmiddag samt kostnader som är förknippade med det så kallade kommunavtalet.

Göransson Arena AB tar för sin del på sig att stå för kostnaderna som rör hyresavtalet gentemot SVT:s partner Blixten & Co. Arenabolaget står också för projektledare samt saker som är kopplade till artister, logi, logistik med mera.

Vinnare blir lokala restauranger, hotell, affärer, mackar och andra serviceföretag som får en kraftigt höjd omsättning under festivalveckan. För kommunen beräknas PR-värdet grovt till 20 miljoner kronor.

I kommunstyrelsen var alla positiva till satsningen när det definitiva beslutet om att försöka få arrangemanget togs på tisdagen.

– Det här är en bra investering som stärker vårt varumärke, tyckte Helena Sjöberg, som även sitter i arenastyrelsen.

– En jättemöjlighet för Sandvikens kommun och en chans för Göransson Arena att placera sig på nöjessveriges karta. Jag är övertygad om att det här är något som Sandvikenborna önskar sig, sade Daniel Didricksson (KD).

– Vi måste ju ta ansvar för att fylla arenan med verksamhet som på sikt kan ge pengar, ansåg Karin Nilsson (V).

Den enda som ja med återhållen entusiasm var Joe Eriksson-Gladh (NO), som även han tillhör arenastyrelsen.

– Det är en viss känslighet i att vi går in med öppna ögon i någonting som kostar pengar och där det finns osäkra faktorer. Jag ställer mig ändå bakom att vi tar tillfället i akt att marknadsföra Göransson Arena. Men jag stör mig på att det blir andra som tjänar pengar.

Mer läsning

Annons