Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klart för digital reklam i Göransson Arena

En tvist mellan leverantörerna har kraftigt försenat Göransson Arenas köp av digitala reklamskyltar för drygt 2 miljoner.

Det är en del av förklaringen till Saik likviditetskris då bandyklubbens försäljning av sponsorpaket påverkats.

Men sedan kammarrätten nu nekat prövningstillstånd kan upphandlingen fullföljas av den Kinatillverkade utrustningen.

Annons

Göransson Arena är unik som den enda stora idrottsarenan i Sverige utan fast reklam. Föreningar och företag som hyr in sig och vill göra PR för sina sponsorer ska i stället få möjlighet att under egna matcher och arrangemang sälja digital reklam som visas på 100 meter långa banners som placeras efter långsidorna.

Karlstadsföretaget Ledtec International med tillverkning i Kina vann upphandlingen. Företaget fick i juni uppdraget att leverera den ännu så länge mycket ovanliga reklamutrusningen i god tid före bandysäsongens start. I priset 2,1 miljoner kronor ingick också en resultattavla.

Två företag överklagade

Men leveransen stoppades då två konkurrentföretag – ett från Italien och ett från Norrköping – överklagade valet av leverantör och hävdade att kommunägda Göransson Arena AB brutit mot lagen om offentlig upphandling, LOU.

Rättstvisten har bland annat handlat om hurvida de Kinatillverkade reklamskyltarna tål påfrestningen av hårda skott med bandybollar. Det italienska företaget krävde att Göransson Arena skulle göra en egen, oberoende test av produkterna och att anbud från leverantörer som inte skickade in testmoduler skulle förkastas.

Norrköpingsföretaget hävdade i sin överklagan att den vinnande leverantören lämnat otillåtet sidobud, osanna uppgifter samt manipulerat värden i beskrivningen av sina produkter.

Upphandlingen korrekt

Länsrätten fann dock att upphandlingen gått korrekt till. Överklagandena förkastades. Det italienska företaget gick då vidare till kammarätten, som nu beslutat att inte ge prövningstillstånd.

– Det innebär att vi har rätt att skriva avtal om tio dagar. Leveranstiden blir cirka två månader, berättar Kristina Bratberg på kommunens inköpskontor.

Beklagar

Arenachefen Maya Olsson beklagar att i första hand Saik bandy drabbats av förseningen i sin försäljning av säsongens sponsorpaket.

– Det här är en ny bransch. Jag tror det kan vara förklaringen till att upphandlingen blev så omstridd, säger hon.

Mer läsning

Annons