Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunalrådet vill veta vad du tycker

Sandvikens kommun går nu ut i en kampanj och ber om mer klagomål.

Annons

– Vi måste få veta vart det brister så vi kan rätta till det och bli bäst, säger kommunalrådet Monica Jacobsson (S).

Men hon tar också gärna emot beröm.

Med annonser, affischer och foldrar ska Sandvikens kommun nu gå ut och uppmärksamma medborgarna på deras möjligheter att påverka genom att lämna in synpunkter och få en återkoppling av någon ansvariga.

– Ett led i den utökade medborgardialogen, säger Monica Jacobsson.

Förra året fick kommunen 80 synpunkter via särskilda åsiktsformulär som medborgarna uppmanas fylla i när de upptäcker brister, har bra idéer eller bara vill tacka för någonting som fungerar bra.

– Folk bryr sig väldigt mycket, säger Monica Jacobsson, som i egenskap av kommunalråd får ta emot ris och ros på en rad olika sätt.

– När jag möter folk i affären kommer det spontana synpunkter om exempelvis dålig sandning eller vad som finns i huvudet just för stunden. När Sandvikenborna ringer mig är de oftast oroliga för någonting. På Facebook handlar inte sällan reaktionerna om något aktuellt som stått i tidningen.

Föredrar du beröm eller klagomål?

– Ha, ha. Det där beror på dagsformen. Självklart är det jätteroligt att få höra att kommunen gör bra saker. Men det är minst lika viktigt att få synpunkter på de brister vi har så att vi kan rätta till dem.

Mer läsning

Annons