Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen räddar Sandvikens bussar

Den nedläggningshotade linjetrafiken i Sandviken räddades i sista stund.
Sedan kommunledningen lovat kostnadstäckning är det nu klart att bussarna fortsätter gå som i dag. Det kan till och med bli en utökning.

Annons

– Det känns jättebra, säger Jimmy Rödlund (S), trafiknämndens ordförande.

Inför hotet om indragning av ytterligare busslinjer – i praktiken nedläggning av linjetrafiken i stan – har det förts intensiva men informella diskussioner i partiorganisationerna.

Resultatet blev att arbetsmarknads- och trafiknämnden på tisdagen kunde lämna en beställning till X-Trafik för 2012 som innebär oförändrad trafik.

– Jag fick besked så sent som i måndags eftermiddag att kommunledningen tar kostnadstäckningen, berättar Jimmy Rödlund.

Saknade 2,2 miljoner

Utgångsläget var annars att X-Trafik inte kunde vänta med att ta in beställningen och att trafiknämnden inte hade egna pengar att köpa oförändrad trafik för. 2,2 miljoner kronor fattades.

– Det såg riktigt illa ut. Vi såg inget annat alternativ än att dra ned ännu mer.

Utan löftet om det extra pengatillskottet, som det fortfarande alltså inte finns något formellt beslut om, hade i värsta fall två av tre centrumbussar försvunnit. Något som gjort omöjligt att upprätthålla en fungerande linjetrafik.

Men nu blir de tre centrumlinjerna kvar i orört skick liksom landsortstrafiken. Diskussioner om kompletteringar förs i slutet av veckan då företrädare för nämnderna berättar för politikerna i kommunstyrelsen om sina behov inför den kommande budgetprocessen.

– Det finns vita fläckar som vi vill kunna nå till en rimlig kostnad, säger Jimmy Rödlund och nämner Säljan-Sätra, Jernvallenområdet och Mosaiken som exempel på platser där kollektivtrafiken borde förstärkas.

Om det i så fall handlar om att inrätta en fjärde centrumlinje eller köra med så kallad anropsstyrd trafik för att täcka in fler områden vill han dock lämna öppen tills vidare.

Ville återinföra linje 17

I arbetsmarknads- och trafiknämnden ville Per-Ola Larsson (FP) och Urban Nilsson (M) omedelbart besluta om att återinföra nedlagda linje 17 (Säljan-Sätra) och flextrafiken samt förstärka linje 11 (Östanbyn). Men de blev nedröstade av de övriga nio ledamöterna. Däribland den andre moderaten, Göran Wilund.

Mer läsning

Annons