Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvinna vanvårdades – anställd varnas

En enskild anställd får en varning efter vårdmissarna som ledde till att en kvinna på ett äldreboende vid två tillfällen blev liggande i sin säng utan varken mat eller blöjbyte.
Men utredningen visar också att det funnits brister i rutinerna för hur personalen ska agera när omsorgstagare inte vill ta emot hjälp.

Annons

Händelserna med kvinnan som vid två tillfällen blev liggande i timmar utan att få den hjälp hon behövde anmäldes som missförhållanden inom vården genom en så kallad Lex Sarah-anmälan.

Den arbetsrättsliga utredningen av händelsen blev klar i går. Den resulterade i en rekommendation till förvaltningschefen om att den anställda kvinnan som pekats ut som huvudansvarig för missarna ska få en skriftlig varning.

Enligt utredarna från kommunens personalkontor har hon brustit i sitt ansvarstagande genom att inte kalla på hjälp när den dementa kvinnan inte ville ta emot den omsorg som hon så väl behövde.

Utredarna betecknar agerandet som oprofessionellt och som ett fall av bristande omsorg ur etiskt och moraliskt perspektiv.

I den första internutredningen som gjordes om vårdmissarna fråntog sig arbetsledningen allt ansvar eftersom det finns rutiner och regler för hur personalen ska agera i den här typen av situationer.

Enligt enhetschefen var rutinerna väl kända för alla anställda.

Men den arbetsrättsliga utredningen ger delvis en annan bild.

Två arbetskamrater till den kvinna som nu kan vänta sig en varning säger i de dokumenterade samtalen att inte heller de tidigare kände till att man förväntas kontakta sjuksköterskan om en pensionär vägrar medverka till att ta emot omsorg.

Några dagar efter de uppmärksammade händelserna fick dock hela arbetsgruppen både muntlig och skriftlig information om rutinerna.

”Det är synd att den informationen inte kommit ut tidigare”, konstaterar en av arbetskamraterna.

Utredarna föreslår nu att det omgående ska upprättas övergripande, skriftliga rutiner inom äldreomsorgen för hur personalen ska agera när brukare nekar ta emot hjälp.

Dessutom föreslår utredarna att enhetscheferna ska få i uppdrag att ta upp en dialog i arbetsgrupperna om problematiken samt förtydliga när avvikelserapporter måste lämnas in.

Mer läsning

Annons