Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Lägg mer krut på pedagogiken”

Barn som inte lyssnar på instruktioner. Som inte sitter still. Som käftar emot.

Det tycker idrottstränare i Sverige är baksidan med att engagera sig.

– Men de kanske själva skulle ändra sitt sätt att lära ut, säger Karin Redelius som är expert på idrottspedagogik.

Annons

Karin Redelius är lärare på Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH. Hon tycker att mer krut borde läggas på pedagogiken på tränarkurserna för att förbereda idrottsledare att träna barn med diagnoser.

Hon berättar att det är olika tränarutbildningar för olika idrottsförbund, men att många använder sig av basutbildningen Plattformen – där en del frågor kring detta tas upp.

– Men jag tror att det skulle kunna vara en större del och vi skulle kunna bli mycket bättre på det. Det handlar bland annat om hur man förklarar övningar och vilken förståelse man har.

Karin Redelius håller just nu på med avsluta en forskningsrapport om svenska idrottsledares syn på FN:s barnkonvention.

– Många ledare upplever att den största glädjen är när barnen visar uppskattning och utvecklas. Det mest negativa är när barnen inte lyssnar på det som sägs. Det kan vara ett uttryck för att ledarna saknar den utbildning de skulle behöva.

– Idrottsföreningar ska vara öppna för alla. En utestängning kan möjligen vara okej om personen i fråga är farlig för andra.

Mer läsning

Annons