Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarbristen slår alla rekord

/
  • Sebastian Forsman är en av åtta praktikanter som på halvtid jobbar inom förskolan och skolan i Gävle. Platserna är en del av regeringens satsning på trainees inom välfärdsyrken och syftar till att inspirera fler unga att plugga till lärare.

Färska siffror visar att bristen på lärare är värre än någonsin. Det är något som märks av i klassrummen.
I Sandviken har man inga behöriga sökande på de lediga tjänster som finns.
Gävle anställer nu trainees inom skolan som ett sätt att locka fler unga till yrket. Sebastian Forsman är en av dem.

Annons

En snabb sökning på Arbetsförmedlingens hemsida med sökordet lärare gav i veckan 3 841 träffar.

Härom veckan slog myndigheten fast att bristen på lärare aldrig varit så stor och att antalet lediga tjänster inom skolan fortsätter att öka och kommer göra så även på fem till tio års sikt.

– Det innebär att många arbetsgivare kommer att få svårt att rekrytera. Det har de redan i dag, men det kommer att bli ännu svårare, sa Håkan Gustavsson, analytiker på Arbetsförmedlingen till TT i samband med att den färska statistiken presenterades.

I Sandviken har situationen tidvis redan varit akut. I höstas tvingades byskolan i Gästrike-Hammarby flytta tre årskurser till Storvik på grund av lärarbrist.

Just nu finns 17 lediga tjänster inom skola och förskola på orten. I Gävle ger en sökning på lärare 26 träffar.

LÄS MER: Så vill Gävleborgs riksdagspolitiker lösa lärarkrisen

21-årige Sebastian Forsman har fått en av åtta praktikplatser som arbetsförmedlingen och kommunen inrättat på förskolor och skolor i Gävle. Platserna faller in under regeringens satsning på trainees inom välfärdsyrken och syftar till att inspirera unga arbetslösa att vidareutbilda sig.

– Vi har resonerat att vi behöver motivera fler ungdomar att läsa till lärare och ser att det här är ett sätt att göra det på, säger Anna-Karin Hainsworth som är ansvarig för Gävlesatsningen.

Staten står för 85 procent av den halvtidslön som Sebastian Forsman får för att gå bredvid en ordinarie lärare.

– Jag är utbildad undersköterska men det vill jag inte jobba som. Jag vill jobba med människor. Det här är ju ett bra sätt att kunna prova på hur läraryrket är, säger han.

Halvtidstjänsten på Vallbacksskolan kombinerar han med studier på vuxenutbildningen.

LÄS OCKSÅ: Insändare: Hur kan vi tro att Sverige är världsbäst på lärarutbildning?

I Sandviken, Hofors och Ockelbo har man hittills inga planer på trainee-platser i skolorna, trots att både arbetslösheten bland unga och bristen på lärare är graverande.

Sandviken har i princip inga behöriga sökande till de lediga tjänster som finns. Kommunen tvingas därför flytta personal för att laga hål i bemanningen och Lärarförbundet vittnar om en ohållbar stress och arbetsbörda för personalen på Sandvikens skolor.

– Det är i dagsläget svårt att hitta behörig personal i hela landet. Vi jobbar nu även mot pensionerade lärare, mot högskolorna mot högskolorna i Gävle och Falun, vi ska vara ute mer på mässor och så försöker vi göra intressanta platsannonser. Det gäller att göra reklam för att vi ligger så långt fram inom it, säger Sandvikens kommunalråd Kerstin Almén (S).

Hon lyfter också vikten av att jobba tillsammans över kommungränserna.

– En faktor är ju lönen. Vi har satsat på lärarlönerna i Sandviken, men Gävle har ju gjort det också. Konkurrerar vi ut varandra är det inte bra, men jag känner att bara sedan i höstas har vi börjat diskutera mer region.

LÄS OCKSÅ: Ledare: Spela inte förvånade, ni visste

Gävlepraktikanten Sebastian Forsman har förutom några ströjobb varit arbetslös ända sedan han gick ut gymnasiet för snart tre år sedan. För honom lutar det nu åt studier till lärare, men det har inte känts aktuellt tidigare.

– Jag tror många känner att de har tillbringat tillräckligt med tid i skolan. Unga är lata, jag vet för jag är en av dem.

Han tror ändå att prova-på-jobb kan vara ett sätt att öka intresset. Det var också så som hans handledare Sören Festing kom in i skolvärlden. Men som etablerad lärare har han en annan förklaring till varför yrket blivit mindre attraktivt.

– Jag tror att det handlar om en statussänkning. Lönen är en stor del av det, sedan har kraven på lärarna ökat med mer kringarbete. Sammantaget har samhällets syn på lärare blivit sämre. Jag tror många tänker att det låter som ett jobbigt yrke.

Mer läsning