Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarna hoppas att fordonsutbildning i Sandviken kan räddas med branschens hjälp

/

Lärarna på fordons- och transportprogrammet i Sandviken hoppas nu att transportföretagen i regionen hjälper dem att rädda utbildningen.
– Det känns fel att ta bort en utbildning som ger jobb åt 90–95 procent av eleverna, säger Stefan Mohlén som leder lärarlaget på Bessemerskolan i Sandviken.

Annons

De har satt i gång en namninsamling som syftar till att påverka politikerna.

På onsdagen fick de veta att kunskapsnämnden ska utreda om fordons- och transportprogrammet ska få vara kvar som gymnasialt program i Sandviken. Ett alternativ är att flytta utbildningsplatserna till Gävle.

Skälen är dels att lokalerna behöver rustas vilket beräknas kosta 20–25 miljoner kronor, dels att antalet elever minskat på senare år.

– Det här är en utbildning som lockat många elever som annars har det svårt i skolan. Vi har lyckats bra med att få ut dem i arbetslivet, säger Stefan Mohlén.

Läs mer: Möjligt med samarbete mellan skolor i Gävle och Sandviken.

Han medger att antalet elever minskat från cirka 120 från några år sedan till i dag cirka 80–90 elever. I höstas började 28 elever i ettan och till våren väntas 30–35 elever ta examen från antingen fordonsinriktningen eller som mekaniker för personbilar eller tunga lastbilar.

– Senast i dag ringde tre åkerier som ville ha chaufförer inför sommaren. En del har redan klart med fasta jobb efter skolan. Det finns jobb för alla som vill, säger Stefan Mohlén.

Han tror också att antalet sökande ökar framöver.

Peter Hultman, personalchef på Stefan Larssons åkeri i Gävle, sitter i programrådet för Bessemerskolans fordons- och transportprogram.

– Tråkigt. Branschen behöver många chaufförer i framtiden. I den här regionen har vi bara två skolor och båda behövs, säger han.

Han tror att många ungdomar väljer andra program om utbildningen koncentreras till Gävle så att de måste pendla längre till skolan.

– Vi har mycket samarbete med skolan i Sandviken och tar in elever för praktik, säger Peter Hultman och berättar att åkeriet på senare år anställt cirka tio elever som gått på programmet i Sandviken.

I höst blir yrkeskompetensbevis (YKB) obligatoriskt för lastbilschaufförerna. Det innebär troligen att det blir svårare att ringa in pensionerade chaufförer när det fattas personal. Därför kommer det att behövas ännu fler nyutbildade förare, menar Peter Hultman och tillägger att man dessutom behöver ersätta pensionsavgångar.

Meningen är att kunskapsnämnden i Sandviken ska ta beslut om programmets framtid i slutet av mars.

Läs också: Mattias kamp för lastbilskortet.

Läs också: Facebookgruppen hjälpte Mattias bekosta lastbilskortet.

Mer läsning

Annons