Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lars först i landet att sälja kinesiska bilar

/
  • Pålästa. ”Kineserna är oerhört pålästa och vet hur många lätta lastbilar det säljs i Sverige. Jag har daglig kontakt med dem”, säger Lars Alfredsson.

Lars Alfredsson är unik. Han är Sveriges första försäljare av kinesiska bilar. Och hans firma finns i Sandviken.


– Det här är en hobby och än så länge handlar det bara om lätta lastbilar, säger han.


I mars kommer den första leveransen med elbilar från Kina.

Annons

Lars Alfredsson är en motorentusiast. Det började med att han köpte in ryska motorcyklar. 2006 reste han till Kina i sällskap med Handelskammaren i Gävle och började importera fyrhjulingar och mopeder. I dag har han utökat verksamheten till kinesiska lastbilar.

Försäljningen ligger på hobbynivå och vanligtvis arbetar han som managementkonsult.

Hos bilfirman, som ligger vid Sandbacka Park, står tre lätta lastbilar från den kinesiska biltillverkaren DFM, som har sin tillverkning i Chengqing, tre timmars flygresa sydväst om Peking.

– Jag hittade lastbilarna på en bilmässa i södra Kina. Den var 25 gånger större än bilmässan i Stockholm. Det finns 90 biltillverkare i Kina, säger han

Den första leveransen kom fram i december och motorerna har godkänts av Vägverket och Bilprovningen. I mars kommer en leverans med eldrivna lastbilar till Sandviken.

– Lastbilarna tillhör ett nytt segment och jag tror att det finns en marknad för dem. Kineserna är oerhört pålästa och vet precis hur många lätta lastbilar det säljs i Sverige, säger Lars Alfredsson.

Han tror att de kan passa verksamheter som hemtjänst, kyrkogårdsskötsel och fastighetsförvaltning.

– Men med tanke på säkerheten för anställda är lastbilarna inte säljbara till vissa kommuner.

För branschorganisationen Bil Sweden är det en nyhet att kinesiska bilar säljs i Sverige.

– De stora importörerna brukar alltid gå via oss och några reguljära personbilar från Kina finns inte i Sverige, säger Ulf Roos, tekniksamordnare på Bil Sweden.

Intresseorganisationen Motormännen har heller inte hört talas om att det säljs kinesiska bilar i Sverige och har en avog inställning till dem. Krocktester visar att kinesiska personbilar inte lever upp till EU:s säkerhetskrav.

– Det togs in några kinesiska bilmärken på kontinenten och de kollapsade fullständigt i krocktesterna, säger Terje Eklund, tekniker på Motormännen.

Lars Alfredsson medger att kinesiska personbilar inte lever upp till EU:s krav.

– Men de här lastbilarna klarar kraven för rattinträngning och sidokrocktestet. Kineserna arbetar för fullt med att förbättra säkerheten och de kan verkligen det här med produktion, säger han.

Om försäljningen går bra vill Lars Alfredsson importera personbilar också.

– Men jag måste marknadsföra lastbilarna och hitta säljkanaler och måste även bestämma om jag vill lämna mitt ordinarie arbete, säger han.

Mer läsning

Annons