Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lisa är inte längre ett PMS-monster

/
  • ”Det är bra att ha en dialog med sin chef: Kan jag jobba hemifrån? Är det okej att ta en paus och träna  under dagen? Man ska inte behöva sjukskriva sig varje gång man har PMS.”
  • I boken delar Lisa Eriksson med sig av sina egna erfarenheter. Här finns också tips och råd.

”Jag visste inte om jag var stressad, deprimerad eller om jag höll på att bli galen”, säger Lisa Eriksson.
Men nu har hon lärt sig leva med sin PMS och skrivit boken ”Bli vän med din PMS”.

Annons

Lisa Eriksson kunde inte förstå vad det var för fel på henne. En gång i månaden under närmare två veckors tid blev livet nattsvart.

– Jag gick upp i vikt, blev väldigt nedstämd och irriterad. Jag har gråtit, skrikit, dragit mig undan och undvikit situationer där jag måste vara social och trevlig. Jag kunde inte leva ett normalt liv, humörsvängningarna styrde allt.

När hon började jobba på heltid för tre år sedan blev besvären svårare att hantera.

– När man pluggar är det lättare att pussla ihop livet. Men på jobbet gick det inte att vara på topp varje dag.

För två år sedan mådde hon sämre än någonsin.

– Min sambo skulle på en arbetsresa till Paris och jag var ensam hemma. Jag ramlade ihop på golvet och tänkte att livet var över. Allt kändes värdelöst och jag orkade inte leva längre. Jag blev rädd för mig själv.

Dagen därpå kontaktade hon en läkare.

– Läkaren ville skriva ut antidepressiva piller, men det ville inte jag. Jag bestämde mig för att ge min kropp en andra chans.

Lisa började skriva PMS-dagbok och markerade de dagar då hon kände sig nedstämd. Hon har tidigare jobbat som träningsinstruktör och ville ta reda på hur hon kunde påverka sitt mående genom en förändrad livsstil. Hon hämtade inspiration från amerikanska böcker och märkte snart att yttre påverkan faktiskt fick henne att må bättre.

– Det gäller att ligga steget före. Nu håller jag koll på mina cykler och är försiktig med socker och alkohol. Jag försöker också få tid för mig själv. Sömn och träning är viktigt. Vid träning utsöndras må bra- hormoner. Det värsta du kan göra för din PMS är att stressa. Lär känna din kropp och vad den mår bra av.

Nu har hon skrivit den första svenska boken om PMS, Premenstruellt syndrom är ett samlingsbegrepp för olika typer av fysiska och psykiska besvär under förstadiet till menstruationen.

– Jag har skrivit boken som jag själv har letat efter. Kunskapen om PMS är bristfällig, även inom vården. Men det finns hjälp att få bara om man hittar rätt.

Forskningen inom området är begränsad och fortfarande finns skepsis mot diagnosen.

– Kvinnor har alltid varit underrepresenterade, hade PMS varit ett symptom som drabbade män skulle det se helt annorlunda ut.

– Många kvinnor förstår inte ens att de har PMS. De tror kanske att det är fel på jobbet, partnern eller hemmet, och missar att det är hormonerna som spelar dem ett spratt.

Hur vet man att man har PMS?

– Det kan vara svårt att sätta en diagnos beroende på hur man upplever symptomen. En del får ömma bröst, huvudvärk och känner sig irriterade. Det finns en svårare form av PMS som kallas för PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom, och då kan medicinering vara nödvändig. Efter att ha skrivit PMS-dagbok fick jag min diagnos av en läkare och en gynekolog.

Hon tycker att vi måste vara mer öppna och våga prata om PMS.

– Det är fortfarande tabu. Berätta för partner, vänner, föräldrar, syskon och arbetskollegor att du har PMS. Det underlättar för dig själv och skapar mer förståelse. Det blir värre om du försöker dölja det.

PMS får aldrig bli en ursäkt för att bete sig illa, betonar hon.

– Jag har sagt saker som har sårat de jag älskar mest. Min sambo Anders har fått höra många hårda ord.

För att minska skuldbördan kan du betrakta PMS är ett handikapp.

– Problemet är att PMS inte syns utanpå, det är en diffus åkomma som får en del att tänka: skärp dig. Men det är inget bra råd och leder bara till ökad skuld.

Måste man bli vän med sin PMS?

– Jag är inte helt fri från mina besvär men jag har blivit vän med den. Det är en del av mig och den påminner mig om att jag måste ta hand om mig själv. Alla behöver inte bli vän med sin PMS men det underlättar att acceptera den.

Mer läsning

Annons