Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Livsfarligt spring över spår upprör banverket

/
  • Stopp och belägg. Banverket skärper bevakningen vid järnvägsspåren i samband med luciafirandet i Sandviken på fredag. Christer Vestlund vid Banverket berättar att området vid Jernvallen kommer stå under särskild uppsikt.

Banverket har tröttnat på folk som springer över järnvägsspåren i centrala Sandviken. På fredag skärper man bevakningen i samband med luciafirandet.


– Människor utsätter sig för livsfara och försämrar arbetsmiljön för lokförarna när de springer över spåren, säger Christer Vestlund vid Banverket.

Annons

Antalet tåg som passerar genom Sandviken har ökat de senaste åren. Trots det fortsätter människor att springa över järnvägsspåren.

Nu har Banverket tröttnat på oskicket.

– Vi känner att vi måste ta i med hårda nypor. Det är förbjudet och livsfarligt att gå över järnvägsspåren. Bryter man mot järnvägslagen kan det leda till 1 000 kronor i böter, säger Christer Vestlund, som arbetar med el- och trafiksäkerhet på Banverket.

Under fredagens luciafirande skärper Banverket bevakningen. Väktare kommer att cirkulera i Sandviken och ska hålla platser som Resecentrum, Valhalla, Vallhov och Bågspännarvägen under särskild uppsikt. Så fort de ser någon passera över järnvägen kontaktar de polisen.

När människor springer över järnvägsspåren utsätter de sig inte bara för livsfara, de försämrar även lokförarnas arbetsmiljö.

– Det är oerhört frustrerande för lokförare att se folk på spåren. Jag har varit med om att köra på en människa och jag har inte kommit över det ännu, säger Christer Vestlund.

Människor i alla åldrar springer över spåren. I Sandviken har Sandvikanställda tagit för vana att gå över järnvägsspåren. Men på fredag är det ungdomar Banverket riktar in sig på.

– Folk har en förmåga att leva kvar i gamla mönster. Avsikten med vår insats är att visa på det olämpliga i att gå över järnvägsspåren, säger Christer Vestlund.

Några stängsel sätter Banverket generellt sett inte upp, det är kommunernas ansvar. Om en kommun gör det tvingas dock Banverket att stå för halva kostnaden.

En lösning kan vara att bygga en gångtunnel eller en bro som leder från Resecentrum till Jernvallen. Maya Olsson, vd för Jernvallen Drift AB, det företag som driva anläggningarna på Jernvallen, ser gärna att en gångbro byggs.

– Fördelen med en gångbro är att man knyter ihop centrum med Jernvallen. Då kan folk som kommer med tåget och Sandvikanställda snabbt ta sig över till andra sidan. I dag måste man gå ner till Gysingevägen, säger hon.

Sandvikens kommun har nyss sänt in en ansökan till EU om medel för en förstudie. I den vill man undersöka hur centrala Sandviken kan utvecklas och här ingår frågan om en gångbro.

Mer läsning

Annons