Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lurades bli dubbelkund hos tv-bolag

/
  • Försäljaren ändrade i avtalet sedan Britt-Marie Berglind satt dit sin namnteckning. Det fick hon veta när Canal Digital tog kreditupplysning på henne.

Staffan och Britt-Marie Berglind åkte på dubbla tv-abonnemang hos Canal Digital efter att ha blivit grundlurade av en försäljare.

– Rena bedrägeriet, säger de.

Sedan Arbetarbladet kontaktat Canal Digital och säljbolaget Talk to People stoppades säljteamet..

Annons

Eftersom Britt-Marie och Staffan Berglind redan har abonnemang hos Canal Digital sedan lång tid tillbaka, avfärdade de först den försäljare som tog kontakt med dem på parkeringen utanför Ica Maxi i Sandviken.

Men försäljaren garanterade att han bara ville erbjuda en uppgradering av det abonnemang som Torsåkersparet redan har, så att de utan extra kostnad skulle få en bättre bild.

– Han framställde det som ett specialerbjudande som dessutom innebar att vi skulle få tre helt avgiftsfria månader, berättar Britt-Marie.

När hon tackade ja korsade försäljaren över texten om ny kund. Efter att ha fått en namnunderskrift justerade han med penna tillbaka det till att ändå gälla ett nytt abonnemang. Det fick Britt-Marie Berglind veta när Cana Digital några dagar senare begärde kreditupplysning på henne.

– Då insåg jag att jag blivit grundlurad. Vi behöver givetvis inte två abonnemang i ett hushåll med två personer

Fler personer verkar ha råkat ut för liknande försäljningsmetoder i samband med kampanjen utanför Ica Maxi. En anställd på ett företag med installationsavtal med Canal Digital berättar att han lyckades avstyra ett extra abonnemang till en personlig bekant, redan kund hos Canal Digital även han, som blivit lurad på samma sätt.

Både Canal Plus och säljföretaget Talk to People tog händelserna på största allvar när Arbetarbladet ställde frågor om det påstådda lurendrejeriet.

– Vi har pausat försäljningen för hela det här säljteamet med tio personer. Nu ska vi utreda om det är en försäljare eller flera som använt sig av sådana här metoder, sade Petter Eriksson, ansvarig för Talk to Peoples kundservice efter att ha satt sig in i ärendet.

– Så här får det absolut inte gå till. Ett avtal skrivs mellan två parter när alla är överens om förutsättningarna. Vi ser självklart allvarligt på det som hänt, sade Martina Zetterkvist, ansvarig för PR och kommunikation hos Canal Digital.

Talk to People har nu sett till att Staffan och Britt-Marie Berglind fått sitt fejkade avtal upphävt utan extra kostnad.

Mer läsning

Annons