Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Myggbekämpning hotad

/

Det kanske inte blir någon myggbekämpning vid nedre Dalälven i år. Nedre Dalälvens Utvecklings AB (Nedab) fick tillstånd från Kemikalieinspektionen att fortsätta myggbekämpningen, men de villkor som ställs är så tuffa att Nedab inte kan uppfylla dem.

Nu överklagar Nedab Kemikalieinspektionens beslut till miljödomstolen.

Annons

– Vi vill att de krav på uppföljning som Kemikalieinspektionen ställer ska tas bort. För annars kommer det inte att bli någon myggbekämpning vid nedre Dalälven i år, för vi har inte råd och villkoren som ställs är orimliga, säger Jan Lundström, bekämpningsansvarig på Nedab.

– De som blir lidande om det inte blir någon myggbekämpning är de människor och djur som bor längs med nedre Dalälven och de som har näringar som kaféer och restauranger, hotell, campingar eller fiske - alla verksamheter där man vistas utomhus, säger han.

I början av maj fick de ja från regeringen till att fortsätta bekämpningen med det biologiska medlet Vectobac G. Kemikalieinspektionen utfärdade sedan tillståndet med hårda krav på uppföljning. Om inte Nedab gör den uppföljning som Kemikalieinspektionen har bestämt - kan bolaget dras inför domstol.

– Om vi inte följer villkoren kan vi göra oss skyldiga till miljöbrott och det kan vi inte riskera, säger Jan Lundström.

De krav som Kemikalieinspektionen ställer är att Nedab ställer ut minst 120 fällor för att undersöka hur bekämpningen påverkar andra organismer som fjädermyggor och minst lika många CDC-fällor för att se vilken effekt bekämpningen har på vuxna stickmyggor. Nedab ska också göra vattenkemiska mätningar.

Nedab har fått 27 miljoner kronor från länsstyrelsen för myggbekämpningen under år 2010 till år 2012, men det behövs mer pengar. De nya villkor som ställs på myggbekämpningen kostar ungefär 2 miljoner.

– Att göra de här uppföljningarna kostar mycket pengar. Vi måste göra investeringar i fällor, torris och batterier, får driftskostnader för att hyra in bilar och för drivmedel och så måste vi ta in extrapersonal, säger Jan Lundström.

Mer läsning

Annons