Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu dras tråd igen efter branden på Sandvik

/
  • I den del av tråddragningen som ligger närmast den totalförstörda betningen var hettan så stark att flera maskiner blev förstörda. I lokalen ligger maskinerna under presenningar medan saneringen pågår.
  • Det är ännu för tidigt att värdera den ekonomiska förlusten. Trådavdelningen i Sandviken producerar i normala fall för cirka 10 miljoner kronor i veckan.
  • Produktenhetschefen Ulrika Silver samtalar med packaren Anders Englén.
  • Klockan står fortfarande på tio över tre. Den stannade när branden bröt strömmen.
  • Saneringen fortgår i de värst drabbade lokalerna som har spärrats med provisoriska träväggar.
  • Den här flygbilden, som togs strax efter branden, visar taket som rasat in. Som synes är det, från utsidan sett, en mindre del av Sandviks trådavdelning i Sandviken.

Steg för steg har produktionen gått igång på Sandviks branddrabbade trådavdelning i Sandviken.

– All personal jobbar vid maskinerna. Men vi får ännu inte ut full kapacitet, säger Ulrika Silver, tillförordnad chef för produktenheten.

Annons

Fem veckor efter branden är spåren tydliga. Svärtan finns kvar på flera väggar och röklukten känns här och där.

De båda skeppen som drabbades värst är avstängda. Där fortgår saneringen.

Klockan har stannat

I taket i en av lokalerna står klockan fortfarande på tio över tre. Det var då, tidigt på morgonen 15 april, som elden tilltog och strömmen bröts.

– Att få tillbaka strömmen har varit ett stort jobb. Vi har fått dra nya kablar, säger Ulrika Silver.

Efter ett par veckor startades de första maskinerna och tråd började dras igen.

Gått bra

– Det har gått förvånansvärt bra, åtminstone än så länge, säger Christer Landström och Klaus Manneck som tar fram tråd för medicinska ändamål och finmekanik.

Deras avdelning var längst bort från brandplatsen och drabbades minst.

Men första tiden var tuff. Temperaturen var inte mer än tio grader och det var mörkt bortsett från lampor intill maskinerna.

Ventilationen fungerar inte

Vid vårt besök är det i stället varmt och svettigt. Ventilationen fungerar inte ännu.

Ulrika Silver lyfter fram personalens engagemang. Alla har hjälpts åt för att få produktionen att fungera.

En del av materialförrådet togs i anspråk för ett nytt beläggningsbad där tråden behandlas för att kunna dras utan att skadas.

Det gamla karet låg vid betningen och förstördes vid branden.

Byggts på rekordtid

– Det har byggts på rekordtid, säger Ulrika Silver och visar platsen som valdes för att det fanns en travers i taket.

Medan vi står där med utsikt genom en öppen port kör en truck förbi mellan träden. Många interna transporter får ta omvägar när de inre transportgångarna stängts av till följd av branden.

Svårt värdera förlusten

Det är ännu för tidigt att värdera den ekonomiska förlusten.Trådavdelningen i Sandviken producerar i normala fall för cirka 10 miljoner kronor i veckan.

– Vi fokuserar på att få igång produktionen och mindre på prognoser och att stämma av det ekonomiska utfallet. Ju fortare det går desto mindre blir affärsförlusten, konstaterar hon.

Regleras med försäkringar

En stor del regleras dock med försäkringar. Diskussionerna med försäkringsbolaget bestämmer också i vilken mån skadade maskiner repareras eller ersätts med nya.

– På packningen är vi nu ikapp med leveranserna som stoppades av branden, säger Ulrika Silver.

Packaren Anders Englén pekar på tavlan med fack där i dag några få orderpapper ligger och väntar.

– Ett tag var tavlan smockfull, säger han och berömmer alla som ställt upp för att komma ikapp.

Obrukbara maskiner

Flera maskiner är dock obrukbara efter branden. Därför har en del av trådtillverkningen flyttats till andra Sandvik-enheter, bland annat i Hallstahammar, Spanien och Brasilien.

Betningen sker tills vidare hos Fagersta Stainless i Fagersta.

– Det här är samtidigt ett sätt att testa Sandvik som globalt företag. Kanske ska vi kunna tillverka varje produkt på flera ställen i fortsättningen, säger Maria Hugosson, marknadsansvarig, som började på sin nuvarande befattning två dagar före branden.

Mycket av hennes tid har gått åt till att prata med kunder som fått vänta på leveranser.

– Vi har försökt vara tydliga i kommunikationen, säger hon.

Mer läsning

Annons