Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu satsar Sandvik på kärnkraft och olja

/
  • I dag inleddes, under polisbevakning, ännu en rättegång mot den före detta 33-årige Solidosledaren från Hofors.

Specialrör för kärnkraft och oljeindustrin hör till de delar som Sandvik Materials Technology (SMT) ska satsa mer på medan olönsamma produkter plockas bort.

– Det blir en aktiv översyn av produktportföljen. Vi kliver ur standardsegment till förmån för nischade segment där vi har bra lönsamhet, säger Jonas Gustavsson, chef för SMT.

Annons

Omställningen sker inte över en natt, konstaterar han.

En del görs redan nu, som att delar av den medicintekniska verksamheten och produktområdet Process Systems läggs över i Sandviks nya affärsområde Venture.

Annat tar längre tid.

En viktig förutsättning är att produktionsutrustningen anpassas så att så kallade flaskhalsar byggs bort.

– Om vi säljer mer högförädlade produkter måste vi också kunna leverera dem, säger Jonas Gustavsson och konstaterar att det kan ta tre gånger så lång tid för vissa mer förädlade produkter att komma igenom stålverket.

400 miljoner ska investeras

– Det gäller att se till att flaskhalsarna inte stoppar upp, annars kan vi inte vrida om mixen, säger han.

För ett par veckor sedan godkände Sandviks styrelse investeringar på cirka 400 miljoner kronor i stålverket i Sandviken, investeringar som just ska underlätta flödet.

– Det visar att styrelsen tror på det vi gör, säger han.

Satsar på att växa i Kina

De här investeringarna ger inte utslag förrän under 2013. Innan dess kan man förvänta sig att SMT:s siffror lyfts av leveranser från bland annat den nya fabriken för ånggeneratorrör till kärnkraftsindustrin som byggts i Sandviken.

En fabrik för instrument och hydraulik har nyligen dragits igång i Kina där SMT satsar på att växa.

– Det är viktigt att vi får igång tillväxtinvesteringarna, säger Jonas Gustavsson.

Ska jobba med prissättning

I programmet ingår också att minska kassationerna, något som kan spara mycket pengar.

Jonas Gustavsson tror också att SMT:s säljare kan bli betydligt bättre på att ta betalt för produkterna.

– Vi måste jobba mycket mer med prissättningen, att se vilket värde vårt material ger för våra slutkunder, säger han och konstaterar att programmet som syftar till att lyfta lönsamheten innehåller ”ett batteri av åtgärder”.

Mer läsning

Annons