Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya östra infarten till Sandviken kan tidigareläggas

Nya östra infarten till Sandviken kan komma att tidigareläggas som en del av länets krispaket.

Annons

Från kommunens sida förordar man nu ett alternativ för cirka 120 miljoner kronor med en ny, stor rondell på Gävlevägen och med ny bro över järnvägen in till Sandvikområdet.

Nya östra infarten till Sandviken och Sandviks industriområde finns med i den länsplan med bland annat satsningar på infrastruktur som i går överlämnades till regeringen.

All tung trafik från Gävlehållet in till Sandvikområdet går i dag via Mossvägen och Järnverksleden över en järnverksbro som efter tillfälliga förstärkningar beräknas hålla till 2017.

Byggs det ingen ny infart till dess återstår alternativet att leda all tung trafik genom de centrala bostadsområdena Vallhov, Björksätra och Örta, vilket får stora effekter i form av miljöförstöring, buller och säkerhetsrisker.

Kommunen och Sandvik har nu gjort en ny förstudie med några olika alternativ till nya infarter. Kommunens huvudalternativ innebär att det blir en ny storrondell på Gävlevägen för trafiken både mot Östanå och efter Mossvägen. Den tunga trafiken mot Sandvik dras öster om den nuvarande leden in på området via en ny bro över järnvägen.

Enligt skrivelsen till regeringen är Sandvik beredd att medverka till finansieringen.

– Vi räknar med att huvudfinansieringen kommer från stat och EU. Sedan får kommunen och Sandvik vara beredd att diskutera den återstående delen, säger Leif Jansson, Sandvikens kommuns samordnare av varselåtgärder.

Han är mycket nöjd med innehållet i länsplanen som presenterades i går.

– Framför allt är det bra att det finns en regional medfinansiering. Det stärker trovärdigheten och visar att vi själva tror på det vi vill göra.

Mer läsning

Annons