Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya rutiner ska minska frånvaron i äldreomsorgen

/
  • VILL PROVA. Från 1 september får anställda inom Sandvikens äldreomsorg prata direkt med en sjuksköterska när de ska sjukskriva sig eller måste vårda sjuka barn. Syftet är att minska korttidsfrånvaron. ”Det är svårt att komma med synpunkter innan vi provat. Men på andra orter i Sverige vet jag att personalen tyckt att det varit bra”, säger Lena Himberg, fackligt ombud på demensboendet Solbacken.

Från 1 september får anställda inom Sandvikens äldreomsorg prata direkt med en sjuksköterska när de ska sjukskriva sig eller måste vårda sjuka barn.
Syftet är att minska korttidsfrånvaron.

Annons

Att minska korttidsfrånvaron, som kostar mycket pengar, är ett mål inom äldreomsorgen i Sandviken.

Genom ett nytt projekt, som startar nästa vecka, där personalen får ringa och sjukanmäla sig hos en sjuksköterska på Manpower, i stället för som i dag hos arbetsplatsen, hoppas man från kommunens sida kunna bidra till det.

Ingår i projektet, som ska pågå i ett halvår innan lönsamheten utvärderas, gör hemtjänstområdena Solrosen och Tallen samt demensboendet Solbacken.

– De arbetsplatserna är utvalda eftersom de har högst korttidsfrånvaro, över tio procent, säger Annastina Berglund, som arbetar med rehabilitering inom Sandvikens äldreomsorg och är en av de som håller i projektet.

Det är Manpower, som sköter företagshälsovården åt kommunen, som utarbetat metoden, som är tänkt att vara en hjälp vid korttidsfrånvaro, både för personalen, som får råd av sjuksköterskan för att snabbare kunna återgå till arbetet, och cheferna inom äldreomsorgen.

Skickar sms

Varje gång en anställd ringer för att sjukanmäla sig eller anmäla frånvaro på grund av sjukt barn, något man kan göra dygnet runt både vardagar och helger, skickas ett sms eller mejl till arbetsplatsen. Där meddelas även hur länge den beräknade frånvaron är.

Om den anställde går med på det meddelas även anledningen till sjukfrånvaron – annars har sjuksköterskan tystnadsplikt.

Annastina Berglund vill se nyordningen som en service och inte som kontroll av de anställda.

– Sjuksköterskan som svarar kan ju ge tips och komma med synpunkter. Hon kan säga om någon behöver kontakta hälsocentralen för att få penicillin eller ge råd om ens barn har hög feber.

Sjuksköterska ringer

Efter tre sjukdagar ska sjuksköterskan ringa tillbaka för att höra hur den sjukskrivna mår.

Bland omsorgspersonalen är man försiktigt positiv till projektet, även om man inte fått så mycket information om det.

– Det är svårt att komma med synpunkter innan vi provat. Men på andra orter i Sverige vet jag att personalen tyckt att det varit bra, säger Lena Himberg, fackligt ombud på demensboendet Solbacken.

Två anledningar till hög korttidsfrånvaro hos personalen inom äldreomsorgen kan vara hög arbetsbelastning samt rädsla att smitta omsorgstagarna.

Mer läsning

Annons