Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Nyfikenhet grunden för lärande"

/

Nyfikenhet är grundbulten för ett livslångt lärande. Det anser Åsa Morberg som är proffs på lärande och undervisning.

Annons

Sandviken sticker ut. Bara 29 procent av eleverna här har svarat att skolarbetet skapar nyfikenhet att lära sig mer.

– Om eleverna har förstått frågan som var avsett att förstå, så är det utomordentligt tråkigt för skolan i Sandviken. En av tre som inte bibehåller eller ökar sin nyfikenhet. Om det ska gå bra i livet så behöver man ha lust att lära, just vara nyfiken, säger Åsa Morberg.

Hon är docent i didaktik (undervisning) och intresserar sig mycket i hur det går för skolan i regionen. Hon anser framför allt att politiker på både nationell och lokal nivå petar för mycket i detaljer.

– Lärare ska ha vida ramar, men tydliga mål.Politiker och föräldrar behöver lita på de professionella lärarna. De är upp till dem hur de ser till att eleverna når målen.

Hon tror att lärarna har redskap för att väcka elevernas nyfikenhet, bara de får tiden och resurserna. Och hon är övertygad om att det är viktigt.

– Det står ju i läroplanen att skolan ska locka eleverna till att lära sig, det är ju hela grejen. Nyfikenheten är ju grunden för ett det livslånga lärande, säger Åsa Morberg.

Den måste väckas både i skolan och genom föräldrarna hemma, menar hon.

– Attityderna till skolan och skolarbetet grundläggs hemma, förstås. Är föräldrarna nyfikna själva på att lära? Betonar de hur viktigt det är att vara nyfiken?

FRÅGA EXPERTEN:

Vill du få tips på hur du kan inspirera ditt/dina barn? Åsa Morberg svarar.

Ställ din fråga här >>>

LÄS MER:

Elever är inte nyfikna på ny kunskap

Mer läsning

Annons