Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt sjökort gör Storsjön säkrare

/
  • Viktigt hjälpmedel. Ett sjökort är viktigt för båtfarare för att kunna hitta farleder och varnas för grund och andra hinder. Sandvikens segelsällskaps nya sjökort håller nu internationell standard.
  • Varning. Storsjön är en grund sjö med mycket sten, dessa är utmärkta på sjökortet med ett X. ”Se upp för grunden”, varnar Lars Möller.

Ett mer lättläst och pedagogiskt sjökort ska nu guida båtfararna i Storsjön.
– Det finns olycksdrabbade områden, men de beror bara på okunskap om hur man tolkar sjökort, säger Lars Möller på Sandvikens segelsällskap.

Annons

1987 gjordes det senaste sjökortet över Storsjön, och en revidering 1995. Anledningen till att ett nytt sjökort gjorts nu är att det gamla, inte bara är gammalt, utan att det inte stämmer med dagens mått mätt. Vattendjupet förändras och nu kan man dessutom märka ut mera exakt positioner med hjälp av GPS.

– Det nya sjökortet håller internationell klass, så vem som helst kan förstå det. Det förra kortet var inte så noggrant och tillämpbart som detta. Nu har vi gjort sjökortet mer pedagogiskt och lättläst, säger Lars Möller som är sjökortansvarig på Sandvikens segelsällskap.

En del nya sjömärken är utsatta och strandkonturerna är nu mer exakta. Farledsprickar har också ersatts med vädersträcksmärken för att underlätta navigering. Men den största skillnaden är att märkena på kartan nu ser likadana ut som de som sitter i sjön.

Ett sjökort är viktigt för båtfarare för att kunna hitta farleder och varnas för grund och andra hinder. Storsjön är en väldigt grund sjö med många stenar, vilket gör att ett korrekt sjökort är viktigt att ha med i båten.

– Storsjön är som en stenåker under vatten, det djupaste stället är på cirka 13 meter och längs strandkanterna är vattnet under en meter djupt en lång bit uti sjön, säger Lars.

Sandvikens segelsällskap har gjort sjökort över Storsjön sedan 1920-talet, en tradition de håller fast vid.

– Vi känner ett ansvar för att båtfararna på Storsjön ska känna sig trygga, och det är man om man förstår och följer sjö-kortet.

Båtfararna på Storsjön är i de flesta fall väldigt lugna, tycker Lars. Hastigheterna hålls i de allra flesta fall och olyckor är ovanliga. Ett område som dock varit olycksdrabbat genom tiderna är Mellanharen som ligger i Körnickan. Där finns ett grund utmärkt med två sjömärken, men istället för att åka på utsidan av dess åker många mitt emellan.

– Ja, där har vi en hel del olyckor. Många går på grund där, beroende på okunskap om hur man tolkar ett sjökort. Men vi hoppas att vi nu med den nya märkningen på sjökortet ska kunna förhindra det.

– Nej! Det tänkte vi inte på, säger Lars Möller och skrattar.

Mer läsning

Annons