Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Osäkert om rätt elever får öronmärkta pengar

/
  • ELEVPENGAR FÖRSVINNER. Kerstin Olsson är rädd att statsbidrag som är öronmärkta för nyanlända invandrarelever försvinner i de allmänna besparingarna i stället för att komma rätt elever tillgodo. Tillväxtnämnden, där Vänsterpolitikern och läraren själv sitter, ska nu göra en uppföljning av hur introduktionsersättningen används.

Skolorna i Sandviken får öronmärkta pengar till nyanlända invandrarelever som behöver extra stöd.
Men pengarna försvinner direkt in i den 763 miljoner stora skolbudgeten utan att någon kan se hur de används.
– Risken är att våra nya barn drar det korta strået mitt i värsta sparivern, säger Kerstin Olsson, lärare och V-politiker.

Annons

I samband med att Murgårdsskolans förberedelseklass för nyanlända invandrarelever nu ska läggas ned, har det blivit mycket diskussioner om hur de öronmärkta pengarna till elever som nyligen kommit till Sverige används.

För varje nyanländ invandrare upp till 16 år får kommunens integrationsenhet 11 630 kronor per kvartal av staten. 25 procent skickas direkt till skolan för att eleverna ska få extra hjälp. Förra året gick 2,2 miljoner kronor den vägen.

– Det är sedan skolans ansvar att använda pengarna på bästa sätt, säger Ulf Palm, integrationsenhetens chef.

Men de öronmärkta pengarna följer inte med barnen ända ut till de skolor där de går.

– Vi har ingen lokal skolpeng i Sandviken, konstaterar Johan Larsson, rektor på Murgårdsskolan.

Kritikerna misstänker nu att invandrarelevernas öronmärkta statsbidrag försvinner i den allmänna tvåprocentsbesparingen.

– Det är viktigt att de här pengarna inte rörs. Vi ska inte tjäna pengar på de här barnen, säger Kerstin Olsson.

Tillväxtnämnden, där integrationsenheten ingår, väntas i nästa vecka besluta om en särskild uppföljning av introduktionsersättningen. Detta för att bland annat klarlägga om pengarna som går ut via andra förvaltningar kommer rätt personer till del.

Grundskolechefen Lars Walter säger att det finns många från början öronmärkta statsbidrag där man inte kan följa pengarna hela vägen ut till enskilda personer.

– Men vi försöker ge skolorna resurser efter de barn skolorna har.

En ny fördelningsmodell kan dock vara på väg att införas. Det upplägg som nu diskuteras gör att det tydligare framgår varför en viss skola får en viss summa pengar. Andelen barn med särskilda behov, exempelvis för att de är nyanlända invandrare, blir då en av de parametrar som används. Extra hänsyn ska också tas till de riktigt små skolorna.

– Nej, inga jättestora, Det handlar mer om att skapa större tydlighet och tilltro till systemet i de olika leden, säger Lars Walter.

Mer läsning

Annons