Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prisbelönad uppfinnare

/
  • FOKUS PÅ DESIGN. Det är inte helt och hållet en slump att Filip Johannessons grupp på Innovation Camp fokuserade på digital klädhandel. Filip är design- och klädintresserad. Tröjan, som matchar skåpen på Sandvikens gymnasieskola, har han köpt via webben.
  • HÅRDVARA. Filips margarinlåda i rostfritt stål har sålt som smör i solsken.

Han är bara 18 år men har redan hunnit uppfinna en smart smörbytta på egen hand.

Envisheten gav resultat och Filip Johannesson var den enda från Gävleborg som togs ut till Innovation Camp i Nacka.

Där vann hans grupp första pris efter att de tagit fram en affärsidé om försäljning av kläder via mobiltelefon.

Annons

När Arbetarbladet möter Filip Johannesson på Sandvikens gymnasieskola står det snabbt klart att han är en driftig ung man. På fritiden spelar han fotboll och tränar sju dagar i veckan, och inom ramen för samhällsprogrammet med ekonomisk inriktning driver han UF-företaget Fijoh.

De flesta andra elever som är engagerade i Ung Företagsamhet, UF, har gått ihop i grupper, men Filip valde att köra på egen hand.

– Jag ville visa att det var möjligt och jag har jobbat stenhårt, säger han.

Projektarbetet går ut på att ta fram en tjänst eller produkt och sedan sälja den. Filips idé fick han via sin mamma, som var trött på kladdiga papper kring smör- och margarinpaket.

Filip tog fram en margarinbehållare av rostfritt stål med markeringar som gör det lätt att mäta och skära upp. Via ett företag tog han fram en prototyp och i dagsläget har 150 exemplar tillverkats.

– Av dem har jag sålt 100, säger han.

Lärarna anmälde honom

Framåtandan uppskattades av lärarna Helena Sjöberg och Christer Bergman. De anmälde Filip till Innovation Camp, en intensivutbildning med pris till de som klarat sitt uppdrag bäst.

Senare visade det sig att Filip var den enda från Gävleborg som blev uttagen. Totalt samlades 84 gymnasieelever från hela Sverige i Nacka. Filip och tre andra bildade en grupp som tog fram en affärsidé till en funktion på mobiltelefonen. Den ska ge telefonanvändaren tillgång till flera klädmärken och webbutiker.

– Via en virtuellt skapad docka kan man till exempel se hur olika plagg passar ihop, säger Filip.

De egna klädmåtten matas in för att passformen ska bli tydlig.

Spelade en sketch

Gruppen spelade upp en sketch vid redovisningen och lockade till många skratt.

Efter en nervös väntan stod det klart att gruppens bidrag utsetts till det bästa och deltagarna fick var sin ny mobiltelefon i pris.

Det var en trött Filip som sedan satte sig på tåget hem. Under det senaste dygnet hade han bara sovit två timmar.

Nu kan hans och övriga gruppmedlemmars idé komma att vidareutvecklas av Nokia, som var huvudsponsor för Innovation Camp.

– Det känns riktigt bra att ha det här som en merit när jag söker jobb längre fram, säger han.

Mer läsning

Annons