Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Rättssäkerheten sätts ur spel"

I höstas sade en majoritet av skolpolitikerna i Sandviken nej till att införa skolk i betyget i ett remissvar till regeringen. Man såg inte vitsen med det.

Att regeringen ändå väljer att genomföra förslaget, tycker Ann-Catrin Brockman, S, ordförande för kunskapsnämnden i Sandviken är märkligt och ledsamt.

Annons

– I och med detta går regeringen även emot expertis som Skolverket, Skolinspektionen och Barnombudsmannen, säger hon.

Ann-Catrin Brockman befarar att rättsäkerheten sätts ur spel när lärare och skolor gör olika bedömningar av vad som är skolk.

– Hur ska bedömningen kunna bli likvärdig i hela Sverige, undrar hon och tillägger att vad som är olovlig frånvaro eller inte i praktiken kommer att avgöras av föräldrarnas agerande i samtalen med skolan.

Hon menar att det visst behövs åtgärder minska frånvaron, men att visa ogiltig frånvaro i betyget inte är rätt väg att gå.

– Hot och straff och tvångsverktyg känns inte som bra sätt att få eleverna att vilja vara i skolan. I stället måste man satsa kraften på annat som ökar lusten att lära och göra skolan till en plats att vilja gå till.

– Var finns tilltron till de unga i det här?

Ann-Catrin Brockman menar att det viktiga när det gäller frånvaro är att skolan gör en snabb uppföljning och tar kontakt med föräldrarna när det händer.

– Det är lite sent att komma i efterhand med en uppgift i ett betyg, säger hon.

Även Torbjörn Jansson, S, ordföranden i barn- och utbildningsnämnden i Hofors, tvivlar på effekten av att skolk syns på betyget.

– Många som skolkar får ju inte ens en något slutbetyg, så då spelar det ju ingen roll. Men visst, för en del hjälper det säkert – men inte för den stora massan, säger han.

Mer läsning

Annons