Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Resan blev för billig - flygbolaget avbokade via mejl

/
  • Det blev ingen resa till Dubrovnik för Sandvikenparet Johan Lundberg och Pernilla Gustafsson.
  • Mejlet Sandvikenparet fick av flygbolaget.

Semesterresan till Dubrovnik blev inte som Sandvikenparet Pernilla och Johan hade tänkt. Trots att biljetterna var betalda så valde flygbolaget Kroatienspecialisterna att avboka resan. Anledningen? Resan var för billig.
– Det känns riktigt fult gjort, säger Pernilla Gustafsson.

Annons

Det var i lördags som Pernilla Gustafsson och hennes sambo Johan Lundberg, båda från Sandviken, beställde sin semesterresa. Det var på hemsidan sistaminuten.se reseförslaget till Kroatien och det populära resmålet Dubrovnik dök upp. Paret slog till och bokade en resa för två

– Vi fick en beställningsbekräftelse, betalningen gick igenom och strax efter kom biljetterna till mejlen, säger Pernilla och förklarar att hon såg mycket fram emot resan.

Men lyckan skulle vara kortvarig. Efter några timmar kom ytterligare ett mejl till inkorgen. Denna gång var det en avbeställningsbekräftelse som förklarade att priset blivit fel och att resan därmed var avbokad. I stället för de 4 178 kronor paret skulle betala för sin resa, var priset nu 11 099 kronor - per person. Och det skulle inte inkludera tilläggen för transfer och halvpension som paret betalat för.

– Det kändes jättefult att bara få det på mejl sådär, de hade väl åtminstone kunnat ringa och förklara sig, säger Pernilla och menar att ett mejl är ganska lätt att missa.

– Vi hade ju redan fått biljetterna, klart man tror att allt är färdigt då.

Haris Nuspahic, marknadschef på Kroatienspecialisten, berättar att det var en av de anställda som råkat skriva in fel pris i systemet. I stället för 11 099 kronor gick resan in för 1099 kronor.

– Vi beklagar det som hänt. Men det berodde på ett mänskligt fel och vi har gjort allt vi kunnat. Detta kommer inte hända igen, säger Nuspahic och förklarar att han tycker att företaget agerat rätt i situationen.

– Vi försökte handla så snabbt som möjligt och valde därför att under lördagskvällen skicka ut mejl till alla inblandade. Det rörde sig om bara om någon timme efter bokningen och jag tycker inte att någon skada bör ha skett under den tiden, säger Nuspahic.

Enligt Pernilla ringde hon och hennes sambo efteråt upp bolaget och frågade om de kunde få någon kompensation för misstaget. Svaret blev att det enda de kunde erbjuda var hjälp med att boka en ny resa, men då till fullt pris.

– Det känns jättesurt. Någonting i gengäld borde man kunna få, säger Pernilla.

Enligt Kroatienspecialisterna fanns den felaktiga prisangivelsen under två timmars tid på företagets hemsida i lördags och det är sex bokningar som berörs av misstaget.

Mer läsning

Annons