Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Risk för stress och sämre resultat i Sandvikens skolor

/

Större grupper. Mer stress. Oroligare arbetsmiljö. Och på sikt risk för sämre resultat. Det blir konsekvenserna av de stora nedskärningar som nu görs inom skolan enligt rektorernas och skyddsombudens egna riskbedömningar.

Annons

Inför dagens skolstart i Sandvikens grundskolor har det varit mycket oroligt med varsel av hundra fast anställda och med en flyttkarusell där många fortfarande inte fått besked om de får behålla sina jobb och var de i så fall ska arbeta.

Arbetarbladet har tagit del av de riskbedömningar som gjorts på samtliga skolor med anledning av neddragningen.

Stress, otillräcklighet och oroligare arbetsmiljö är ord som återkommer i många av riskbedömningarna. Flera av rektorerna och skyddsombuden varnar också för att sjukskrivningarna kommer att öka.

Skolledningarna gör heller ingen hemlighet av att det nu bli svårare att hjälpa eleverna att nå målen. De varnar till och med för att skolorna kan få svårt att leva upp till lagar och förordningar.

Det här är några exempel på hur skolorna ser på konsekvenserna av den stora personalneddragningen.

Murgårdsskolan 6-9:

"Ökad risk för hot och våld. Större arbetsmängd för personalen med större undervisningsgrupper. Minskat antal vuxna i skolan ger oroligare arbetsmiljö".

Österfärnebo skola:

"Fler elever som inte når målen och går ut skolan utan betyg leder till stress och otillräcklighet för lärarna. De stora behoven i 6-9 kan leda till att barnen i de yngre åldrarna får sämre kunskapsbakgrund att stå på".

Hedängskolan, Storvik, 7-9:

"Risken är att lärarna inte fullt ut kan leda eleverna mot högre måluppfyllelse. Färre vuxna i korridorer och andra uppehållsrum innebär också ökad belastning för personalen".

Gullhedskolan, Järbo:

"Fler undervisningstimmar per pedagog leder till minskad planering som leder till försämrad kvalitet och måluppfyllelse och därmed en känsla av otillräcklighet".

Västansbyns skola:

"Ingen assistent – drabbar några barn med speciella behov övriga gruppen blir lidande. Den personal som blir kvar får högre arbetsbelastning".

Årsunda skola:

"Färre vuxna gör det svårare att hinna med och hjälpa alla elever nå målen. Tillbaka till en lärare i varje klass. Mest ensamarbete trots att vi har stort behov av att kunna dela vissa klasser i mindre grupper".

Mer läsning

Annons