Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säkerhetsrisker för busschaufförerna

/
  • Att det ska finnas risker med att kritisera Swebus offentligt dementeras av Lennart Skoog, tillförordnad trafikchef.

I sista sekunden kom hösttjänstgöringen för Swebus chaufförer. De nya förslagen har väckt oro bland personalen.

– Det är en stor säkerhetsrisk, säger en av chaufförerna.

Men ingen vill gå ut och kritisera arbetsgivaren, av rädsla för repressalier.

Annons

På måndag startar Swebus chaufförer sin hösttjänstgöring, där turlistan är utökad med alla skolskjutsarna. Och i samband med den nya tjänstgöringen har arbetsgivaren också föreslagit en rad förändringar.

En av dem har mötts av stor oro bland chaufförerna – att tjänstebilarna i Sandviken och Hofors tas bort för att spara pengar.

– Det betyder att när man i Hofors ska byta förare på linjen måste man gå en kilometer, med kassa och allt. Det är en oerhörd säkerhetsrisk att gå omkring med den, säger en av chaufförerna.

I Hofors ska chaufförerna gå längs hårt trafikerade riksväg 80. Samma sak blir det i Sandviken där chaufförerna själva får gå från sin depå till kontoret med kassan.

– Man blir som en vandrande fyrbåk när man går där med uniformen. Vi har pratat så länge om att kontanthanteringen ska bort helt och hållet. Det här är ett stort steg bakåt, säger ett av arbetsplatsombuden i västra Gästrikland.

Ingen av dem vill träda fram med namn och bild, av rädsla för att råka ut för repressalier. Båda två hävdar att arbetsgivaren ser allvarligt på om man går ut med kritik offentligt.

– Det här är känsligt. Och tyvärr är det så att man kan råka illa ut om man kritiserar dem öppet, säger ombudet.

Arbetsplatsombuden kommer nu att skicka en skrivelse till trafikchef Margareta Dahl och ta upp frågan. Om de därefter inte är nöjda med lösningen, finns det planer på att lämna in en så kallad 66a, en begäran om att Arbetsmiljöverket tar över och handlägger ärendet.

Kritiken från chaufförerna handlar också om att det dröjt så länge innan hösttjänstgöringen blev klar. På måndag träder den i kraft men så sent som i onsdags var det många som inte hade fått veta hur de kommer att jobba.

– Det ska man få veta minst 14 dagar i förväg. Nu är det många som fortfarande inte vet hur de jobbar i höst, säger en chaufför som är besviken på Swebus.

– De gör förändringar för att spara pengar och i slutändan blir det vi som får ta straffet, säger han.

Mer läsning

Annons