Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sandviken är helare och renare

/
  • Ser skillnaden. Mats Hedman vid Sandvikenhus märker att klottrandet har sjunkit avsevärt sedan sommaren.
  • Hoppfull. Lena Brodin, pekar på att det är lättare att anmäla klotter nu för tiden.
  • Nöjd. Juhani Tillanen vid JT Städservice AB märker att människor i Sandviken är positiva till klottersaneringen.

Det klottras mindre i centrala Sandviken. Satsningen på klotterbekämpning ser därmed ut att ge resultat.
Och responsen från allmänheten är positiv. Numera kan man anmäla klotter via webben eller mobilen.

Annons

Projektet Helt & Rent inleddes 1 maj förra året och nu har Sandvikenhus, Sandvikens kommun, Sandvikens stadsutveckling och städföretaget JT Städservice AB utvärderat arbetet. Och resultatet är gott, så pass gott att man förlänger projektet med två år.

Juhani Tillanen vid JT Städservice AB ansvarar för klottersaneringen och ser att det klottras mindre i centrala Sandviken och att allmänheten gillar arbetet.

– Resecentrum var en plats vi åkte till jämt och ständigt i början, men det var länge sedan vi var där och våra killar som är ute märker att människor är positiva, säger han.

Mats Hedman vid Sandvikenhus instämmer.

– Efter semestern har vi märkt en avsevärd skillnad. Vi hade problem på Jernvallen tidigare, men där har klottrandet minskat.

Sandvikenhus mål är att klotter ska vara borta inom 48 timmar. Ofta är man snabbare än så och på flera håll i centrala Sandviken klottras det mindre i dag.

Mycket pekar på att klottrarna tröttnar när fastighetsägare visar att klotter försvinner snabbt. Till en början var det en dragkamp mellan klottrarna och Sandvikenhus.

– Vi ser att det är betydligt mindre ytor som klottras ned om man är snabb att ta bort klotter, säger Juhani Tillanen.

Allmänheten kan anmäla klotter via webben eller mobilen och Lena Brodin, brottsförebyggare vid Sandvikens kommun, tror att det är en av förklaringarna till projektets framgång.

– Förr visste inte människor var de skulle vända sig, men nu får de ett snabbt svar efter en anmälan. Vi har inte drivit ett projekt tidigare som fått så mycket positiv feedback, säger hon.

Mellan maj och december har cirka 180 anmälningar gjorts via webben eller mobiltelefon. Totalt har det kommit in 250 anmälningar under perioden. Kostnaderna uppgick till 400 000 kronor.

Alla fastighetsägare i Sandviken deltar ännu inte i projektet, men Lena Brodin hoppas att fler ska ansluta sig. 4 februari håller man en utbildningskväll för fastighetsägare.

– Det är det andra året som blir intressant. Nu har vi hittat ett strukturerat arbetssätt, säger hon.

Sandviken är helare och renare

Mer läsning

Annons