Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sandvikens datorsatsning ger resultat

/
  • Gynnar lärandet. En av sakerna som forskare kommit fram till efter att ha studerat datorsatsningen på Österfärnebo skola är att den gynnat                                                   lärandet. Även de yngre eleverna på skolan använder datorn i skolarbetet varje dag. ”Vi räknar matte, skriver historier och letar bilder”, berättade Engla, Alva och Michaela när Arbetarbladet hälsade på i höstas.

Datorer i skolundervisningen gynnar lärandet och stimulerar arbetet i klassrummet.
Men det krävs pedagogik.
Det menar forskare från Högskolan i Dalarna efter att ha studerat Sandvikens datorsatsning.

Annons

Österfärnebo skola var för snart ett och ett halvt år sedan först i kommunen med att ge alla elever varsin dator.

Ett halvår innan hade datorer delats ut till en klass ettor på gymnasiet.

En-till-en kallas datorsatsningen som är ett samarbete med Högskolan i Dalarna.

Forskare härifrån har nu under ett år studerat hur arbetet med att integrera datorn i undervisningen gått.

I går fanns en av dem, Gun-Marie Wetso, på plats i Bessemerskolans aula för att prata om de första resultaten inför ett 70-tal skolledare, pedagoger och forskare inom it-området från hela Mellansverige.

De var alla inbjudna av VLM-institutet, ett samarbete mellan fem kommuner, däribland Sandvikens, som jobbar för att sprida idéer när det gäller skola och it.

Följer tre klasser

– Vi har följt tre klasser på Österfärnebo skola och en klass på gymnasiet och det kommer vi att fortsätta med ända fram till 2013, berättade Gun-Marie Wetso.

De yngre eleverna använder datorn i fler ämnen än de äldre, under alla svensklektioner och nästan alla so- och mattelektioner.

De äldre använder datorerna mest i de kurser som är programrelaterade.

Hon berättade också att Österfärneboprojektet hunnit lika långt på ett år som flera andra en-till-en-projekt i Sverige hunnit på tre år.

Det tror hon till stor del beror på att lärarna fått möjlighet att utveckla sina pedagogiska kunskaper parallellt med att datorn använts som lärverktyg.

”Har gett positiva resultat”

– Det är det som krävs. Österfärnebolärarna har läst kurser i specialpedagogik, pedagogiskt utvecklingsarbete och utvärdering och det har gett positiva resultat.

Bland annat tycker nio av tio lärare att jobbet blivit roligare och intressantare sedan man börjat använda datorer i undervisningen.

Man har även märkt att pararbete vid datorn ger skrivsvaga elever en chans att komma igång.

– Välutrustade datorer gagnar alla elever och ger svaga elever stöd som kan leda till ökad självkänsla, sa Gun-Marie Wetso.

I höstas fick alla gymnasieettor samt alla gymnasielärare en egen dator, nu i vår har det varit grundskollärarnas tur.Tanken är att alla grundskoleelever i hela Sandviken successivt ska förses med datorer under 2012 och 2013.

Mer läsning

Annons