Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sandviks annonsstopp drabbar tidningarna

Sandviks platsannonsering i Arbetarbladet har minskat kraftigt den senaste tiden.


– Det är vanligt att företag väljer att tona ner i en krissituation, säger Fredrik Lange, doktor i marknadsföring.

Annons

De varsel som följt i finanskrisens spår har stor inverkan på Gävletidningars annonsintäkter. Sandvik är en av de främsta kunderna som annonserar i Arbetarbladet och de har nästan inte haft några platsannonser de senaste månaderna.

– Jag vill inte gå ut och kommentera våra enskilda kunder, men generellt har annonseringen gått ned. Just nu handlar det om stora tal, säger Gävletidningars annonschef, Björn Olsson.

Sandvik har inget generellt beslut om att inte annonsera i lokala medier, utan hänvisar till ett minskat rekryteringsbehov på grund av de varsel som lagts. Och att göra en paus i platsannonseringen är normalt för företag som befinner sig i Sandviks position, menar Fredrik Lange som är doktor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.

– Det är vanligt att företag väljer att tona ner i en krissituation som en kommunikation till medarbetare och kunder att man inte lägger pengar på onödiga saker.

Men samtidigt som den lokala platsannonseringen i princip är lika med noll pågår en påkostad varumärkeskampanj i andra mediekanaler.

Sandvik har sedan en tid en ny strategi för att visa kunder, potentiell framtida personal och inte minst aktiemarknaden att de är ett attraktivt och modernt företag.

– När vi drog igång den kampanjen hade finanskrisen inte börjat än. Nu är första steget i den slut och på grund av den situation vi är i vet vi inte om vi kommer att fortsätta, säger informationschef, Anders Wallin.

Att inte synas alls på annonsplats kan dock bli problematiskt på längre sikt.

– Då kan företaget tappa i familjaritet och attraktion. Det blir lätt att så att varumärket försvinner i mängden, säger Fredrik Lange, doktor i marknadsföring.

Han poängterar att en stor arbetsgivare på en liten ort inte behöver känna rädsla över att bli bortglömd, men i tider av oro är det lätt att ryktesspridningen om företaget får en negativ klang.

– Då kan det finnas en poäng med att synas i egna annonser för att ha kontroll över den bild som sprids av företaget.

Att annonseringen kommer igång igen är viktigt för Gävletidningar och annonschefen Björn Olsson är hoppfull.

– Tror vi att det här kommer att hålla i sig? Nej. Vår förhoppning är att annonserna kommer tillbaka. Det är många pensionsavgångar under 2009, 2010 och 2011 och när finanskrisen är över kommer det att finnas ett fortsatt behov av kompetent personal.

 

Mer läsning

Annons