Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sara satte press på mobilförsäljaren - och vann

/
  • FICK UPPRÄTTELSE. Sara Jonsson i Sandviken nöjde sig inte med beskedet att hennes nya mobil var ohjälpligt fuktskadad och att garantin därmed inte gällde. Men efter att Allmänna reklamationsnämnden gripit in har Sara nu fått sin telefon lagad.

Sara Jonsson hade bara haft sin nya mobiltelefon i några månader när den slutade fungera.

Via försäljaren Prispress.com fick hon beskedet att den var fuktskadad, trots att Sara inte utsatt den för väta.

Nu har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gett Sara rätt.

Annons

I sin anmälan till ARN hävdade Sara att det måste ha varit ett fabrikationsfel på telefonen. Fler små problem dök upp ganska snabbt och efter fem månader la den av helt.

– Jag blev så förbannad. Det var en dyr telefon, säger hon.

När felet uppstod löpte fortfarande garantitiden.

Men Prispress.com hänvisade till att mobilen har flera särskilda fuktindikatorer som visat att den blivit fuktskadad, och då gäller inte garantin.

Inte tillräckliga bevis

ARN tycker inte att bolaget har lämnat tillräckliga bevis för att Sara själv har ställt till med skadan. Eftersom garantin gällde när telefonen slutade fungera ligger bevisbördan enligt konsumentköplagen på bolaget och inte på Sara. Exempel på ett sådant bevis kunde enligt ARN ha varit ett utlåtande från en serviceverkstad.

Därför rekommenderades bolaget att åtgärda felet utan att Sara Jonsson skulle behöva betala.

– När jag tidigare skickade in telefonen fick jag beskedet att det inte fanns något att göra. Men efter ARN:s beslut har de lagat den så det var tydligen inte omöjligt, säger Sara Jonsson.

Mer läsning

Annons