Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sex veckors väntan på betald dragkrok

/
  • Väntar på dragkrok. Lars Olsson i Sandviken betalade extra för att få dragkrok på sin nya bil. Men sex veckor efter bilköpet har han fortfarande inte fått den. ”Det känns som att bilfirman vill försöka smita undan kostnaden”, säger han.

Lars Olsson i Sandviken köpte ny bil för sex veckor sedan.

Han betalade extra för att få dragkrok på bilen.

Men någon sådan har han fortfarande inte sett till och bilfirman kommer bara med bortförklaringar.

Annons

I mitten av augusti slog Lars Olsson, lastbilschaufför från Sandviken, till på en ny begagnad bil hos Bil2an i Uppsala.

På bilen satt ingen dragkrok, men det tyckte Lars att han behövde.

– Jag lade till en summa pengar så skulle bilfirman beställa en dragkrok åt mig, berättar Lars.

Sedan började strulet. När han skulle hämta bilen berättade säljaren på Bil2an att man beställt fel sorts dragkrok, men att en ny var på gång.

Eftersom dealen var att dragkroken skulle anlända till Mekonomen och att Lars skulle hämta ut den där, ringde han, när ingen bilförsäljare hört av sig på ett bra tag, själv till butiken och hörde sig för.

– Då fick jag veta att Mekonomen inte kunde skicka någon faktura till Bil2an. Jag skulle bli tvungen att själv lägga ut så länge och sedan göra upp med bilfirman efteråt, berättar Lars.

Han började ana oråd och ringde bilfirman för att få dem att sätta in pengar i förskott på hans konto – pengar som han alltså redan betalat till dem för att få dragkroken.

– Men det har de tydligen jättesvårt med, berättar Lars.

När Arbetarbladet pratar med Jaber al Harbiti som äger Bil2an säger han att det har blivit ett beklagligt missförstånd kring dragkroken. Bilfirman uppfattade inte att Lars Olsson faktiskt betalt för dragkroken.

– Men nu när vi förstått att det är så, har vi beställt dragkroken. Den kommer att skickas direkt hem till honom, säger han.

Mer läsning

Annons