Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sjöflygarträff lockade flygare från hela Europa

/
  • FLYGARFAMILJEN. Sten och Karin Karlsson med barnen Joel och Linn. De äger ett amerikanskt cessnaplan, en Republic från 1947. ”Det är lätt att ta sig till olika platser och det går snabbt. Men vi flyger inte så mycket sedan vi fick barn. Det kräver mycket mer förberedelser nu”, säger Sten.
  • LÅNGVÄGA FLYGARE. Först på plats i Årsunda var Gerald Erndt från Tyskland. Han kom i en nytillverkad cessna från 2010. ”Jag gillar att flyga i Sverige, speciellt i fjällvärlden, ni har fler sjöar än vad vi har i Tyskland”.

Svenska sjöflygarföreningen hade årsmöte i Årsunda på lördagen. Vid Strandbadens camping låg en rad av sjöflygplan och guppade i Storsjön. Men dessvärre blev flygtävlingen inställd på grund av det dåliga vädret.

Annons

Svenska sjöflygarföreningen fyller 20 år och firade det med stor jubileumsmiddag och sjöflygarträff i Årsunda. Föreningen har 250 medlemmar. Deltagare från Finland, Norge, Tyskland och Österrike flög in. 26 flygplan var anmälda, men bara tio kom. Regnet orsakade dålig sikt och gjorde att många valde att ta bilen i stället.

– Vi valde Årsunda för att det finns en trevlig strand och camping. Det ligger mitt i Sverige och det är lätt även för norrmännen och finnarna att flyga hit, säger Tommy Sundqvist, kassör i styrelsen.

Lätt att landa

Först på plats var Gerald Erndt från Tyskland. Han kom i en nytillverkad cessna från 2010.

– Jag gillar att flyga i Sverige, speciellt i fjällvärlden, ni har fler sjöar än vad vi har i Tyskland. Det tar bara en dag att flyga från Tyskland till Sverige. I tre veckor ska jag vara ute. Efter Sverige flyger jag vidare mot Norge.

Föreningens ordförande Stig Aggevall berättade att man alltmer börjar övergå till blyfritt bränsle.

– Det fina med sjöflyg är att du inte är i behov av en landningsbana. Du kan landa på vilken sjö som helst så länge det inte är i en nationalpark. Alaska är sjöflygets hemstad. En sjö som bara är en femtedel av Storsjöns storlek har 1 200 sjöflyg.

Snöskotermotor

Tommy Sundqvist från Sollentuna flög till Årsunda med sitt sjöflygplan av äldre modell, en cessna 180b från 1959.

– Det är den optimala friheten. Det tar fem timmar att flyga från Stockholm till Boden. Jag har haft den i 17 år och flyger mest i fjällen. Mitt plan har flugit tonvis med öring, älg och björn.

Bland alla cessnorna fanns också ett hembyggt litet plan med snöskotermotor, ett så kallat ultralätt flygplan med plats för två personer.

En Beaver från 1958 fick mycket uppmärksamhet.

– Det finns bara en Beaver i Sverige och en i Norge, den här är från Oslo. Beaver är det optimala fraktplanet, det går i alla väder och rymmer sex personer, förklarar Tommy Sundqvist.

Mer läsning

Annons