Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skidbranschen positiv till satsningen

Skidbranschen ser positivt på Kungsbergets satsning.
I stället för en ökad konkurrens ses den nya skidorten som en möjlighet att locka ännu fler åkare.
– Finns det anläggningar på nära håll inspireras fler att åka, säger Slaos vd Hans Gerremo.

Annons

Kungsbergets besked om att det ska gå från att vara en skidanläggning till att bli en hel skidort tas emot positivt av branschen. Den gemensamma synen verkar vara att när Branäs satsar stort och investerar kommer fler att börja åka - något som gynnar hela fler skidorter.

– Kundunderlaget är stort och det är inget negativt med att det finns bra näranläggning och rekryteringsorter. Jag önskar dem lycka till, säger Mats Årjes, vd för Skistar som äger och driver alpindestinationer i Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge.

Svenska liftanläggningars organisation, Slao, är övertygade om Branäs satsning kommer innebära fler åkare. Kungsbergets närhet till bland annat Mälardalen kan göra att fler provar på sporten, något som även en förbättrad anläggning kan bidra till, menar Slaos vd Hans Gerremo.

– När Kungsberget inte längre bara har dagsturister utan folk som bokar in sig kan de planera mer och det kommer ge en bättre kvalitet, säger han.

– Nej, ju proffsigare vi bli desto mer folk lockas till backen. Skadanläggningarna konkurrerar inte mot andra skidanläggningar utan mot andra fritidsintressen, säger Hans Gerremo.

– Absolut.

Arbetarbladet har utan framgång sökt någon ansvarig för Romme Alpin för en kommentar.

Mer läsning

Annons