Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart slipper Christer vara instängd bakom tågen

/
  • IRRITERANDE. Så här ser det ofta ut från södra sidan av järnvägsövergången i Korsika. Irriterade bybor blir instängda medan godståg som väntar in varandra blockerar överfarten. Men nu är det klart att det blir en lösning i två steg med start i nästa sommar. Christer Nilsson heter mannen på bilden. ARKIVBILD

De ofta instängda byborna söder om järnvägen i Korsika får nu en ny väg ut. Banverket bygger nästa sommar en provisorisk reservväg med bro över Borrsjöån. En permanent lösning med en tunnel under järnvägskorningen blir det först om fyra-fem år. – Det här är ändå en rejäl förbättring av vår säkerhet, säger Kjell Andersson, som själv bor på "fel" sida om järnvägen.

Annons

Arbetarbladet har i ett stort antal artiklar under åren berättat om de komplikationer som tågstoppen på dubbelspåret vid Korsikaövergången i Kungsgården medför. När tågen stannar för att vänta in varandra för möten, blir byborna på södra sidan järnvägen instängda uppåt 45-50 minuter i taget. Och från andra sidan kan inga utryckningsfordon ta sig fram vid akuta olyckor och sjukdomsfall.

Vid minst ett tillfälle har ambulanspersonal tvingats överge bilen vid de nedfällda bommarna för att springa med båren sista biten till en svårt sjuk person.

Men efter 15 års tystnad från ansvariga myndigheter började det röra på sig i höstas, och nu finns det en plan i två steg för hur problemet ska åtgärdas. I etapp ett med start nästa sommar byggs en bro över Borrsjöån så att det blir möjligt för trafikanterna att köra parallellt med järnvägen österut på en upprustad väg och sedan ta av in mot Kungsgården i en annan korsning där inga tåg stannar för att invänta möten.

I etapp två blir det en permanent lösning med en tunnel under järnvägen i Korsika

– Men för det fordras mer pengar att investera än vad vi hart i dag. Vi räknar med att kunna börja med andra etappen om fyra-fem år, säger Kenth Nilsson, regiondirektör vid Banverket.

Kommunalrådet Monica Jacobsson (S) tycker att beskedet från Banverket är både bra och dåligt.

– Med bro och upprustad väg löser vi en del av problemet. Jag hade dock hoppats på en totallösning direkt. Säkerhetsproblemet som vi nu får kvar är att barnen antagligen inte har tålamod att gå eller cykla omvägen över nästa korsning, utan fortsätter klättra förbi de stillastående tågen.

Kjell Andersson håller med om att en del av säkerhetsproblemet kvarstår. Men han är ändå glad att det nu blir en dellösning som innebär att utryckningsfordon kan ta sig in.

– Det är jättebra för säkerheten. Dessutom gynnas Rosenlöfs tryckerimuseum av att bussar med besökare slipper vända om när tågen står i vägen.

 

 

Mer läsning

Annons