Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stort kunskapskontor i Sandviken

Kunskapskontoret har kritiserats för att ha en stor administration.
Nu har en oberoende rapport granskat problemet.
Men slutresultatet väcker mer frågor än ger svar.

Annons

Sandvikens kommuns kunskapskontor har länge av vissa kritiserats för att vara överdimensionerat. Pengar slukas av administration som i stället kan gå till verksamhet inom förskola och skola, menar kritikerna.

För att få svar på om det ligger någonting i kritiken, har kunskapsnämnden låtit Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) göra en oberoende granskning av kontorets verksamhet och dimensionering.

Några tydliga svar finns emellertid inte att hämta i rapporten – den väcker mer frågor än ger svar.

Rapporten visar att kontoret har mer personal än i jämförbara kommuner som Bollnäs och Oskarshamn.

– Men det är svårt att jämföra kommuner, säger Ann Catrin Brockman, s, vice ordförande i nämnden.

Den som hade förväntat sig svar på hur kunskapskontoret skulle kunna effektiviseras får fortsätta att vänta. Ann Catrin Brockman ser snarare rapporten som ett underlag för vidare diskussion.

– I vissa stycken kan de få vatten på sin kvarn. Staplarna för personalkontoret ser inte alls roliga ut. Men då får vi diskutera varför vi har en så, i jämförelse, hög stapel i Sandviken.

Vissa delar av rapporten är redan inaktuell.

– IT-avdelningen är redan mindre.

Rapporten rekommenderar att ”pröva hårt vad som kan decentraliseras” och berör även om kontoret ”gör rätt saker”.

– Vi har blivit mer griniga i nämnden och krävt att få veta syftet med olika projekt mer än tidigare, och det är något som står med även här, säger Ann Catrin Brockman.

Mer läsning

Annons