Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Studenternas smarta idéer kommer till nytta

/
  • smarta vinnare. Efter en vaken natt blev glädjen stor för Sara Johansson, Russel Alido, Elias Widenius och Payam Khatibnia när de utsågs till vinnare i årets upplaga av Drivhusets casetävling. Varje studentlag fick ett uppdrag från ett företag, och en jury tyckte att den här gruppen lyckades allra bäst med sina idéer om hur företag kan lockas att förmå sina anställda välja bussen.Foto: Lars Wigert

Ett busskort kan vara mer än ett busskort. I 24 timmar har några studenter utvecklat den idén och vann Drivhusets årliga casetävling.
– Två timmar sov jag i morse, säger Sara Johansson i vinnargruppen.

Annons

Sex företag, 24 studenter och 24 timmar. Några rum i Sandbacka park sjöd av aktivitet natten mellan torsdag och fredag. Vinnarna utsågs sedan av en jury, som konstaterade att alla företag kommer att ha stor nytta av studenternas idéer.

– Vi hade i uppdrag från Stadsbussarna att komma med förslag som kan öka bussresandet, säger Russel Alido.

Väldigt snabbt kom hans grupp på idén att utveckla busskortet till något mer än ett busskort. Ett kort fyllt med rabatter och förmåner, kopplat till resandet.

– Jag tror att det var bra att vi fortsatte spåna vidare mycket, trots att vi hade en idé, säger Sara Johansson.

Särskilt imponerad blev Stadsbussarnas vd Jürgen Lorenz av deras tankar om hur företag kan engageras i att öka resandet. Han ville omedelbart boka in ett möte med studenterna, för att diskutera vidare.

En av idéerna var att företag som köper busskort åt sina anställda får reklamplats på bussarna i förhållande till hur många resor de anställda gör med buss.

– På så vis får vi in miljötänk också, säger Payam Khatibnia.

Mer läsning

Annons