Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tätt samarbete med eleverna har lett till snabbare hjälp

– Vi har blivit mycket bättre på att kunna hjälpa elever som vi känner någon form av oro för.

Det säger Murgårdsskolans rektor Lena Haglund.

Annons

Lena Haglund har varit rektor i 13 år och kan jämföra vad som blivit skillnaden sedan man för fem–sex år sedan började använda den nya modellen i Sandviken för att ta hand om barn med neuropsykiatriska funktionshinder.

Hon pratar om att det tätare samarbetet kring eleverna gör att de får hjälp snabbare.

Tidigare kunde till exempel en elev som skolan trodde kunde ha ett behov av en logoped kunde få vänta mer än ett år på en remiss till sjukhuset.

– Nu ingår en logoped från landstinget tillsammans med elevhälsans talpedagog, skolpsykolog och skolläkare direkt i utredningen kring läs- och skrivsvårigheter, berättar Lena Haglund.

Hon upplever att modellen gjort att skolan kan hjälpa flera elever på plats genom råd och stöd.

– Många föräldrar är också tacksamma att det blir konkreta insatser och att det händer något.

Mer läsning

Annons