Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Testbana för eldrivna lastbilar

/

En två kilometer lång vägsträcka ska elektrifieras väster om Sandviken. Tunga lastbilar ska strömförsörjas genom luftburna kontaktledningar.

Annons

När lastbilarna kör in på E16 strax väster om Sandviken ska de kunna fälla upp strömavtagare likt en spårvagn, och få el från ledningarna ovanför. Det är världens första testbana för eldrivna tunga lastbilar som byggs på allmän väg.

Tanken är att testa dels tekniken, dels vad själva bygget innebär med tillstånd och miljökonsekvenser.

– Mycket av det här har ju inte gjorts förut, det är första gången man är på allmän väg. I lagstiftningen finns exempelvis inte ellastbil, vi får kalla den trådbuss, säger Jan Nylander, projektledare på Region Gävleborg.

Projektet finansieras till cirka 60 procent av Trafikverket, som köper testresultaten för runt 77 miljoner kronor. Resten står näringslivet och regionen för, där de största medfinansiärerna är Siemens som testar banan och Scania som provkör lastbilar. Regionen är projektledare.

Bygget börjar under vintern, och då stängs ett körfält av. Projektet pågår sedan i två år, och då påverkas inte den vanliga trafiken.

Ingen reguljär eldriven lastbilstrafik kommer att gå på banan.

– Vi kan köra väldigt intensivt under vissa perioder. Sedan behöver vi mäta hur det slits och vad som händer, säger Jan Nylander.

Ett parallellt projekt kommer att pågå utanför Arlanda, fast där får fordonen ström via en markskena. Trafikverket kommer att använda kunskapsunderlaget för framtida beslut om eventuella elvägar och vilken teknik som i så fall ska användas.

– Vi ser det som ett lyckat resultat även om det inte fungerar, säger Lisa Silvemark, projektledare på Trafikverket.

Mer läsning

Annons