Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tillverkarna: "Inget för barn"

/

Inte ens tillverkarna anser att barn ska dricka energidrycker.
– Nej, det är inget för barn, säger Patrik Lindehag på importfirman SMX Drinks AB, och understryker att det är föräldrarnas ansvar.
Men okunskapen är stor bland vuxna om riskerna.

Annons

Som Arbetarbladet berättade igår dricker många barn och ungdomar energidrycker, både i skolan och på fritiden. Stora mängder kan ge hjärtklappning och kräkningar. Igår vittnade handlare om hur elever blev uppjagade och stressade i skolan, flera butiker i Sandviken har därför satt 18-års gräns på dryckerna.

Handlare har tagit sitt ansvar, men trots att vädjan kom ifrån lärare verkar man inte känna till problemet i lärarrummet, hos skolläkare eller i skolledningen.

– Jag har ingen aning, säger Sören von Knorring, rektor på Söderskolan, samma skola där många elever säger att de dricker varje dag.

Inte heller information om de möjliga skadliga effekterna har gått ut till vare sig butikerna, skolorna eller föräldrarna. Trots att det finns rekommendationer på burkarna, bland annat att de inte ska drickas av barn och av personer som är känsliga för koffein.

Patrik Lindehag på SMX Drinks AB importerar energidrycken Monster och tycker att det är framförallt skolans ansvar att se till att eleverna köper energidrycker.

– De måste servera god och bra mat så att eleverna orkar genom skoldagen och inte går och köper, säger han.

– Energidrycker har funnits i två decennier. Det är inte vårt ansvar att se till att man inte säljer det här till en liten kille eller tjej på sex, sju år, säger Patrik Lindehag.

Trots att det står på burkarna att drycken inte rekommenderas till barn tycker Patrik Lindehag att det var onödigt av butikerna att sätta åldergränser.

– 18 år är lite högt. Det är sunt bondförnuft: När vi delar ut Monster på festivaler är det bara till personer som är fjorton och äldre. Det är fullständigt olämpligt att ge en yngre person monster, säger han.

Enligt SMX Drinks AB riktar sig drycken Monster mot åldrarna 18 till 30, men det hindrar inte drycken ifrån att vara populär bland betydligt yngre ungdomar, då Monster har profilerat sig med bland annat extremsporter, rockkonserterter och motorcyklar.

På Coop Gävleborg låter man de enskilda butikerna bestämma tills man bestämt hur man ska ställa sig till åldersgränser. Även på riksnivå är man osäker:

– Det är en produkt som inte är till för barn, men det finns ingen officiell gräns som för alkohol och tobak, säger Magnus Frisk, informationschef på Coop Sverige.

 

 

Mer läsning

Annons