Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tortyrminnen i lera

/
  • UTSTÄLLNING. I helgen visar den kurdiske konstnären Ferhan Ali upp konstverk i lera som bland annat visar hur han torterades i hemlandet Syrien. Minnena finns ständigt lagrade i kroppen och det blev inte värre av att återskapa dem konstnärligt. ”Jag vill visa det här, det är jobbigt ändå och blir inte jobbigare av att jag mindes genom att arbeta med leran.”
  • TORTERAD. Ferhan Ali fick en lerklump i handen av sin vän. Han kom tillbaka med detaljerade skulpturer som visar hur han av politiska anledningar torterades  i hemlandet Syrien.

Ferhan Ali fick en klump lera

i handen.


När han kom tillbaka med den visade leran en mardröm.


I helgen visas resultatet i en utställning i Kungsgården.

Annons

Ferhan Alis första konstverk i lera var inte symbolisk konst. De var högst realistiska, detaljrika skildringar av hans tortyrupplevelser i Syrien. Frihetsfåglarna är mer symboliska, en dröm, men också med en realismens svärta – vingen är bruten.

Det var vännen Marita Jonsson som första gången satte lera i händerna på honom, för att få honom sysselsatt i den nio år långa kampen för att få stanna i Sverige och undvika att skickas tillbaka till tortyren i Syrien. När han kom tillbaka med resultatet blev hon chockad – obehagliga minnen som formats i lera.

Minnena finns ständigt lagrade i kroppen och förvärrades inte av att återskapa dem konstnärligt.

– Jag vill visa det här, det är jobbigt ändå och blir inte jobbigare av att jag mindes genom att arbeta med leran.

Han skapade dem baklänges, började med tortyren och slutade med stunden då han under vapenhot fördes till fängelset.

Fåglarna har kommit senare. Frihetsfåglarna, men det finns en fråga där, en fråga som han upprepar ständigt flera gånger när vi träffar honom.

– Vad är frihet?

I Sverige har tortyren fortsatt, men nu på ett psykiskt plan. Under nio år har Ferhan Ali levt i ovisshet, skild från sin familj i Syrien. Flera gånger under intervjun fylls ögonen av vanmaktens tårar, men vännen Marita berättar att han har blivit starkare, kanske med hjälp av skapandet.

– Han har en helt annan aura nu.

En av skulpturerna föreställer en åsna som sitter bakom ett skrivbord. Vi nöjer oss med att konstatera att den, till skillnad från tortyrskulpturerna, är högst symbolisk.

Från och med i dag och resten av helgen visas Ferhan Alis verk upp på Sågplatsvägen i Kungsgården.

Mer läsning

Annons