Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikkaos kan stoppa utbyggnad

/
  • Köbildning. Infarten till Mosaiken är en trafikpropp i centrala Sandviken. På eftermiddagarna blir det ofta långa köer. En lösning med ytterligare en infart till affärsområdet några hundra meter längre österut presenterades på tisdagen för politikerna i kommunstyrelsen.

Trängseln vid infarten kan hindra en fortsatt utbyggnad av nya affärsområdet Mosaiken.

Ny rondell på Gävlevägen och en trafikplats med av- och påfart från riks 80 vid Järbokorsningen är två alternativ som nu diskuteras.

– Det är strategiskt viktigt att hitta en lösning, säger kommunalrådet Peter Kärnström (S).

Annons

Politikerna i kommunstyrelsen fick på tisdagen en första information från den utredning som gjorts om den besvärliga trafiksituationen efter Gävlevägen där det ofta blir långa köer vid infarten till Mosaiken med bland annat Ica Maxi.

18 000 fordon per dygn

På den sträcka där trafiken är som allra mest intensiv går det cirka 18 000 fordon per dygn.

– Den nuvarande trafiklösningen vid Mosaiken har vissa tider på dygnet nått sitt tak, säger Erika Ågren, mark- och exploateringsansvarig på tekniska kontoret.

Trafikutredningen visar att den enskilda åtgärden som ger den bästa effekten är att anlägga en trafikplats med av- och påfart från riks 80 mot Järbovägen.

Kostar 25 miljoner

Kostnaden är beräknad till cirka 25 miljoner.

– Det är det enda alternativet som verkligen avlastar Gävlevägen. Då slipper resenärerna till Kungsberget åka in i centrala Sandviken samtidigt som alla som bor i de västra bostadsområdena får ett nytt alternativ. För det planerade industriområdet i Tuna skulle trafikplatsen dessutom innebära en rejäl statushöjning, säger Erika Ågren.

– Men, konstaterar hon, det är Trafikverket som är väghållare. Kommunen kan bara trycka på och tala om vad vi vill.

Ett annat sätt att få bort köerna på Gävlevägen är att göra ytterligare en infart till Mosaiken via korsningen Hyttgatan-Gävlevägen, några hundra meter öster om den befintliga infarten.

– Där ser vi i så fall helst helst att det blir en rondell. Det är bäst för miljön och ger det bästa flytet i trafiken.

Enbart byggkostnaden för en sådan rondell beräknas grovt till 10–15 miljoner kronor.

Peter Kärnström säger att det är angeläget att hitta en lösning på trafikproblemen efter Gävlevägen.

– Det är också av strategisk betydelse för Mosaikens fortsatta utveckling. Men vi ligger redan tungt i investeringar och när man pratar vägar och rondeller finns inte ordet ”billigt”, konstaterar han.

Mer läsning

Annons