Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trots kristider investerar kommunen i glamour

/
  • ”Melodifestivalen blir ett jättelyft för Sandviken. Vi behöver något att samlas och glädjas åt”, säger centrumutvecklaren Carina Rask

Mitt i ekonomiska krisen med rekordhög arbetslöshet investerar Sandvikens kommun i glitter och glamour när melodifestivalen kommer till stan.

– Ja, det är ett sätt att skapa framtidstro och få fart på handel, turism och nya näringar, säger kommunalrådet Peter Kärnström (S).

Annons

Utifrån hittills kända avtal och uppgörelser är det ingen jätteinvestering som Sandvikens kommun gör för att få arrangera melodifestivalen.

Sedan i juni finns det ett politiskt enhälligt beslut om ett specialanslag på en halv miljon till melodifestivalen. Dessutom har politikerna gett klartecken för att delar av de 1,5 miljoner kronor som finns kvar för fortsättningen av visionsarbetet får användas i sammanhanget. Pengarna ska gå till bland annat marknadsföring, projektledning och invigningsmiddag.

– Det är vad som gäller för kommunens del, säger Peter Kärnström.

Han ser inga problem med att satsa på en veckas glitter och glamour i en tid med rekordhög arbetslöshet och med en blödande kommunal ekonomi. Tvärtom.

– Det här är ett sätt att skapa framtidstro samtidigt som festivalveckan är bra för handeln, turismen och nya näringar. För Göransson Arena är det en kvalitetsstämpel att få melodifestivalen. Nu blir arenan känd i hela Sverige och även det gynnar på sikt Sandvikens kommun ekonomiskt.

Kommunägda bolaget Göransson Arena AB har för egen del ingen färdig kalkyl för arrangemanget.

– Men vi räknar med att det ska ge ett plus till Sandviken i stort när det gäller marknadsföring, säger vd:n Maya Olsson.

Centrumutvecklaren Carina Rask jublade högt när beskedet om melodifestivalen kom på torsdagen.

– Äntligen ser folk fördelarna med att vi fått Göransson Arena. Vi behöver något att glädjas åt och det här är ett arrangemang som ger positiva vibbar i hela kommunen.

Erfarenheterna från tidigare arrangörs- orter är att handelns omsättning ökar med 15–20 procent när melodifestivalen kommer till stan för en vecka.

– Men det ger också långsiktiga effekter i form av stolthet över den egna orten. Dessutom ska vi ju fortsätta att leva med Göransson Arena och nya arrange-mang som drar hit folk som vill bo, äta och handla.

Redan på torsdagskvällen träffades butiksägare och andra centrumföretagare och började spåna idéer inför festivalveckan på ett i förväg planerat möte där Maya Olsson deltog.

Mer läsning

Annons