Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utökad service genom e-tjänster

Redan i dag har Sandvikens kommun flera webbtjänster för föräldrar. Inom kort planerar man att utöka tjänsterna på sin ”Medborgarportal” så att kommuninvånarna även ska kunna söka till exempel bygglov och livsmedelstillstånd via datorn.

Annons

– Genom Medborgarportalen ska kommunmedborgarna på ett säkert sätt kunna sköta många av sina kontakter med kommunen, säger Lars Flintberg, IT-strateg i Sandvikens kommun.

Ny webbtjänst

För ett par veckor sedan lanserade Sandvikens kommun en ny webbtjänst för föräldrar till barn i förskolan och skolbarnomsorgen. Nu kan man söka plats, ändra inkomstuppgifter, scheman och kommunicera med förskolan via datorn.

Det som behövs är en e-legitimation, som fungerar som en id-handlig när man ska skriva under handlingar elektroniskt på nätet.

En sådan beställer man från sin bank.

Sedan tidigare ligger en tjänst för Individuell utvecklingsplan (IUP) för grundskoleeleverna ute på nätet så att elevernas föräldrar följa den plan som elever, föräldrar och lärare tagit fram tillsammans om de loggar in med e-legitimationen.

Ännu fler tjänster planeras

I början av nästa år planerar man att erbjuda ännu fler tjänster på Medborgarportalen, till exempel möjlighet att söka bygglov och livsmedelstillstånd och sedan följa sitt ärende fram till beslut.

Och i slutet av nästa år vill man få till en anhörigportal där anhöriga genom att logga in kan följa de insatser som ska eller har utförts från kommunens äldreomsorg.

– Man kan tänka sig massor av möjliga e-tjänster, säger Lars Flintberg.

Mer läsning

Annons