Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Utvisning, kvarsittning eller skolbyte – så tar Murgårdsskolan krafttag mot stökiga elever

/
  • Här är konsekvenstrappan som Murgårdsskolans låg- och mellanstadium infört. Disciplinåtgärderna kommer egentligen från Skolverket, men Sandvikenskolan har förenklat och förtydligat reglerna i en grafisk trappa och gjort den tillgängliga för elever, föräldrar och lärare.
  • Julia Woxlin, Ida Holgersson och Sadaam Mohamed går alla i femman på Murgårdsskolan. De tycker den nya trappa med tydliga konsekvenser för elever som får upprepade tillsägningar i klassrummet är bra och att det har lett till mer ordning.

Unga som utsätter vuxna för hot och våld är ett växande problem.
Samtidigt visar en stor nationell undersökning att många lärare drar sig för att ingripa vid bråk eftersom de är rädda att bli anmälda.
På Murgårdsskolan i Sandviken finns numera en tydlig konsekvenstrappa som ska skapa trygghet för elever, lärare och föräldrar.

Annons

LÄS OCKSÅ: Elever rök ihop på Murgårdsskolan – polisen inkopplad

För några veckor sedan misshandlades en busschaufför av en förälder som konsekvens av ett bråk där han slängt av en elev från bussen. Det var en förälder till pojken som polisanmäldes för misshandeln.

Det har skapat diskussion. Färsk statistik från Lärarnas riksförbund visar dessutom att allt fler lärare utsätts för hot och våld.

Skolverket har sedan ett par år tillbaka tydliga regler som stöd för hur lärare får agera i skolan. På Murgårdskolans låg- och mellanstadium har man tagit frågan steget längre och skapat en tydlig konsekvenstrappa med disciplinåtgärder.

– Skolverket har ju gett oss lärare verktyg och det är egentligen dem vi har skrivit ner och gjort en grafisk bild av, berättar Madeleine Högman som jobbar på mellanstadiet.

I början av terminen diskuterades trappan med eleverna och även föräldrar informerades om den. Syftet är att skapa ordning och studiero i klassrummen.

För elever som stör upprepade gånger finns åtgärder i flera steg.

Steg 1. Efter upprepade tillsägelser får eleven samtal hem och sedan kvarsittning eller utvisning från klassrummet. Läraren bedömer vilken av åtgärderna som passar bäst utifrån situationen.

– Men det är ju inte bara att skicka ut någon, det ska finnas en vuxen utanför dörren och ta emot. Dessutom har vi skapat blanketter så att allt tydligt dokumenteras. Upprepas beteendet startas en utredning där föräldrarna är med. Det får inte vara ett straff och därför är det viktigt att åtgärder sätts in för att hjälpa eleven, säger Madeleine Högman.

På Murgårdsskolan finns ett mobilt team som tar hand om den elev som utvisas och det är även det mobila teamet som sitter med vid en eventuell kvarsittning.

Steg 2. Eleven flyttas ut ur klassrummet, men är kvar på skolan. Murgårdsskolan har tolkat Skolverket som att det är tillåtet att stänga eleven ute från klassrummet i några dagar, men maximalt en vecka.

Steg 3. Eleven flyttas till en annan skola i några dagar, också där i maximalt en vecka.

– Det har varit på tal, men vi har inte behövt gå så långt än. Det är en tydlig markering mot elever och föräldrar och hjälper inte det kan vi till slut stänga av eleven i en vecka från skolan. Men då har det gått så långt att fler är inblandade, socialtjänsten till exempel, säger Högman.

Hon ser framför allt att utredningen som startas i ett tidigt skede och involverar vårdnadshavare ger effekt.

– Det sänder ju också ett tydligt budskap till andra elever i klassen att det ska vara studiero och att upprepade störningar får konsekvenser.

Madeleine Högman är medveten om att alla skolor inte har lika tydliga regler, eller i vart fall inte kommunicerat ut dem på samma sätt.

– Det här gäller ju egentligen alla skolor i hela Sverige, men jag tror inte det är så vanligt att man har uppmärksammat det. Skolverket har inte gått ut så hårt med det, men alla har möjlighet att luta sig mot det här.

För Cathrine Nikula som undervisar i årskurs fem har konsekvenstrappan betytt mycket för ordningen i klassrummet.

– Det har blivit mycket lugnare och eleverna tar ens tillsägelse på mer allvar, säger hon.

Och hon får medhåll av flera elever som också märkt skillnad och tycker att det är bra.

– Man får lära sig att man ska lyssna på lärarna i skolan, säger Ida Holgersson.

– Det var några i vår klass som blev omplacerade i två dagar och de har skött sig sedan dess och det har inte blivit något mer tjafs, konstaterar Sadaam Mohamed.

LÄS OCKSÅ: Storslaget när Murgårdsskolan firade 100 år

Mer läsning